Kommende arrangementer

Hvert år afholder Fredericia Kunstforening en række arrangementer som vore medlemmer kan deltage i.

Her kan blandt andet nævnes den årlige sommerudflugt, samt den årlige generalforsamling hvor foreningen trækker lod om en række kunstværker og andet materiale, som er købt fra udstillingerne ind i det forgangne år.

Denne side opdateres løbende.

Klik på billedet for at se mere.
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foredrag om Pierre Alechinsky
Generalforsamling 2020
2Photo
Sommerudfliugt

Foredrag om COBRA maleren Pierre Alechinsky

Foredrag ved Museumsinspektør Christian Kortegaard Madsen, MuseumJorn, Silkeborg.
Tirsdag den 25. februar kl. 19.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia

I forbindelse med foredraget bliver der lejlighed til at se den store flotte udstilling med Alechinsky.

Maleren og grafikeren Pierre Alechinsky er født 1927 i Belgien. Han tilhører Europas mest indflydelsesrige nulevende kunstnere. Efter sin uddannelse til bogillustrator og typograf på Kunstakademiet i Bruxelles tilsluttede han sig i 1949 sammen med bl.a. Asger Jorn, Christian Dotremont og Karel Appel den internationale Copra-bevægelse. Et vigtigt element i Alechinskys kunstneriske dannelse og praksis er hans indgående kendskab til fjernøstlig kunst og kultur, som han forfinede som Paris-korrespondent for den japanske avis Bukobi i 1950´erne.

Alechinskys grove men lyriske figurationer forener abstrakte tachistiske og spontan-ekspressive elementer. Hans fortællende og poetiske billedfriser er kendetegnet ved en farve- og formreduceret grafisk symbolisme, der er inspireret af en tegneserielignende æstetik og kalligrafi.

Alechinskys kunst har været repræsenteret på de mest berømte udstillingssteder i verden. Han har været professor for malerkunst på Kunstakademiet i Paris, og han har modtaget en række priser og legater.

Pierre Alechinskys nære venskab til Asger Jorn resulterede i et mangeårigt og frugtbart kunstnerisk samarbejde mellem de to. Museet i Silkeborg rummer i dag henved 400 værker af Alechinsky. Pierre har engang sagt om det at være kunstner: ”Jeg maler fordi jeg aldrig er blevet bedt om at holde tale.”

Sponsoreret af Danske Bank.

Generalforsamling 2020

Fredericia Kunstforening afholder generalforsamling torsdag den 20. februar 2020 kl 19.00
i Kongensgade 111, Fredericia.

Efter generalforsamlingen er der udlodning af de indkøbte kunstværker fra 2019.
2/3 af værkerne udtrækkes blandt de fremmødte til generalforsamlingen,
1/3 af værkerne udtrækkes blandt alle medlemmer.

Denne side opdateres løbende med info om generalforsamlingen, samt billeder af indkøbte værker.

Sommerudflugt 2020

Sæt kryds i kalenderen søndag den 17. maj 2020, hvor Fredericia Kunstforening igen afholder årets sommerudflugt.

Nærmere info kommer løbende.