Arkiv
Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings udstillinger før 2018.
Leder du efter tidligere udstillinger fra 2018 og frem, kan du finde dem i menupunktet “Udstillinger” under “Tidligere udstillinger”
Klik på billedet for at se mere.
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.
Erik Clausen
Fernisering fredag 10. november 2017, kl 17:00
Sidste udstillingsdag 26. november 2017
Filmmanden, skuespilleren, billedkunstneren og skulptøren Erik Clausen (f. 1942) er multikunstner og kan alt i farver og udtryk. Selv ytrer han, at ”alting er billeder, du slipper ikke. Lige fra du åbner øjnene til du lukker dem igen, ser du billeder – du har dem i hovedet. Maleriet som helhed har den fordel, at man kan abstrahere fra den opreklamerede virkelighed”
Humor er allesteds nærværende i Erik Clausens kunst, og de mennesker, han maler, hopper og danser og springer, men er først og fremmest skildringer af mennesker. Meget af det er cirkusartister, som alligevel ikke er cirkusartister, idet cirkus for kunstneren er et symbol på livsglæde.
Erik Clausen startede med at male for mange år siden og er en populær udstiller på diverse gallerier i Danmark, men det er kunsten i det offentlige rum og i særdeleshed arbejdet med store vægmalerier, som er hans store lidenskab.
I 1960erne blev han dog så utilfreds med de etablerede kunstgallerier, at han begyndte at udstille på gaden sammen med Leif Sylvester Petersen, hvad der sidenhen førte til makkerparret Clausen & Petersens gadecirkus og showbiz.
https://fredericiaavisen.dk/erik-clausen-har-soloudstilling-fredericia/
Pernille Snedker Hansen – SNEDKER STUDIO og Will Gurley
Fernisering fredag 22. september 2017
Sidste udstillingsdag søndag 8. oktober 2017
”Mit arbejde udspringer i dialogen med teknikken; marmorering.
Marmorering er en teknik, hvor farver flyder på vandoverfladen, og jeg undersøger, hvordan materialet formes i marmoreringsprocessen via bevægelse. Dels bevægelse skabt af naturlige processer som luften og vandets overfladespænding og dels tidsrummet, hvor farverne bevæger sig rundt på den blanke vandoverflade. Formationerne bliver refleksioner over og afspejlinger af processer i naturen, som fx. Jordaflejringer, der langsomt forskubbes.
Min marmoreringsproces er japansk i sin ånd til trods for, at materialerne er fra den tyrkiske tradition, Ebru, som vi kender det fra gamle bogomslag.
Den Japanske tradition Suminagashi går tilbage til år 700, hvor mestre formulerer en åndelig tilstand, som skal være tilstede for at skabe og arbejde med de flygtige flydende materialer. En tilstand af flow og fordybelse, hvor hånden og ånden arbejder med farverne, der flyver på vandoverfladen.”
Fredericia Kunstforening glæder sig til at præsentere Pernille Snedker Hansen (f. 1978), som er født og opvokset i byen. Hun er uddannet på Saint Martins College of Art, Designskolen Kolding og Design Academy Eindhoven. Har udstillet på bl.a. Charlottenborg Kunsthal, Format Artspace og Mindcraft. Samt ReForm, Påskeudstillingen, Cinnober og InSitu (NY) og Crafts Collection.
Uddannelser:
Saint Martins College of Art
Designskolen Kolding
Design Academy Eindhoven.
Udstillinger:
Charlottenborg Kunsthal
Format Artspace og Mindcraft. Samt ReForm
Påskeudstillingen Cinnober (NY)
InSitu (NY) og Crafts Collection.
Will Gurley
Uddannelser:
Studerede maleri på Rhode Island School of Design
Udgik med Distinction fra Central Saint Martins i London med en Master i Industrial Design.
Seneste udstillinger i Danmark:
2017 Kunsthal Aarhus, DK. Spring Exhibition, w/ Pernille Snedker Hansen
2016 DR Byen, DK ‘Copenhagen Under Water’, w/ Jacob Fulsang Mikklesen
2014 French Embassy, Copenhagen, DK. ‘There is No Plan B’ – Co2 Green Drive
2014 Atelier September, Copenhagen, DK. ‘Jonas Julekort Charity’
2014 Dome of Visions, Copenhagen, DK. ‘Extended Jungle’
www.willgurley.com
Jens Galschiøt
Fernisering fredag 18. august kl 17:00 i Ridesalen på Bylows kaserne.
Sidste udstillingsdag søndag 10. september.
Jens Galschiøt (f.1954) er uddannet som plade- og konstruktionssmed på Odense Staalskibsværft. Han er selvlært sølvsmed og skulptør med eget værksted i Odense siden 1985.
Jens Galschiøt kan betegnes som en af senmodernitetens største internationale danske kunstnere (efter 1980), og hans kunstneriske produktion spænder vidt, fra smykker og små fine skulpturer til enorme politisk betonede skulpturer. Han udtrykker sig for det meste i naturalistiske og organiske former. Galschiøt er en ener på den internationale og danske kunstscene, og hans kunstneriske aktiviteter har vakt stor opmærksomhed verden rundt. Han arbejder med happenings, som sætter fokus på verdens ubalance. Med kunsten som middel forsøger Galschiøt at sætte nationale og internationale anliggender på dagsordenen.
Borgerne i Fredericia kender alle værket Guldkalven, som står på Fredericia Rådhusplads. Den blev skabt i 2005 i forbindelse med en protest mod storbankers grådighed.
www.gallerigalschiot.dk
Peter Viskinde
Fernisering fredag 2. juni
Sidste udstillingsdag søndag 18. juni
Peter Viskinde (f. 1953) er en dansk sanger, sangskriver, guitarist og autodidakt maler. Han er bedst kendt som guitarist og komponist i pop/rockgruppen Big Fat Snake fra 1990 til 2008.
Peter Viskinde har siden teenageårene, ud over musikken, haft maleri som metier. Som maler er han drevet af nysgerrighed og kompromisløshed, og de seneste år har han raffineret sin stil, som dog altid er i forandring uden at miste fodfæstet i sit helt egne expressive form og farvesprog. Han beundrer Asger Jorn, og balancen mellem deres løse og samtidig stramme form og farve-sprog er også et gennemgående træk hos Viskinde. Kompositorisk er han dog meget mere heldækkende i sin stil og i materialevalget anderledes og meget varieret med et hav af nuancer. Malerierne med deres kraftige udstråling skal mærkes og ses.
Nulle Øigaard
Troels Trier
Fernisering var fredag 27. januar 2017
Sidste udstillingsdag var søndag 12. februar 2017
Troels Trier (f.1940) Kunstmaler, grafiker, illustrator, entertainer. Der er stolte traditioner for billedkunsten i familien Trier. Både far og farfar var kunstmalere, og i 1962 debuterer Troels selv som kunstmaler. Herefter bliver han elev på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og han modtager som grafiker Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.
I 1968 er han medstifter af kunstnerkollektivet Røde Mor. Gruppen arbejdede bl.a. med politisk kunst i form af grafik og plakater. Efter opløsningen af Røde Mor startede han i 1982 sammen med Rebecca Brüel et musikalsk comedy-projekt. I gennem årene har han med stor succes været aktuel med mange pladeudgivelser, videoer, shows og revyer. Parallelt hermed vinder hans maleri stor anerkendelse og omtale og er nu, efter mange omtalte udstillinger, kendt landet over.
Troels malerier er et virvar af kaos, talebobler, totalbilleder, nærbilleder og skiftende synsvinkler. Hans ønske er at overføre tegneseriens fortællerteknik til sit lærred. Hans figurer fremstår karakterfaste og præcise. Han benytter enkle konturer og klart opdelte farveflader. Hans metoder er surrealistiske, og han arbejder ud fra underbevidstheden og intuitivt. Han har et stærkt ønske om, at han dermed vil kunne overskride de snævre grænser, som den logiske tænkning sætter. Han ønsker derfor ikke, at hans malerier skal opfattes som strengt logiske fortællinger, men nærmere som storyboards, hvormed det er op til betragteren selv at fortolke. Humoristisk og direkte.
Hans Ole Madsen
Fernisering var fredag den 11. november 2016
Sidste udstillingsdag var søndag den 27. november 2016
Fredericia Kunstforening præsenterer med den kommende udstilling i Kulturcenter Kongensgade 111, den spændende og ukontroversielle fotograf Hans Ole Madsen.
Hans Ole Madsen har i en årrække arbejdet i reklamebranchen som fotograf, dels som medejer af Schiller Fotografi, og dels som partner i et digitalt fotostudie sammen med Greykoncernen. Efter 20 års tro tjeneste i branchen, valgte han i 2003 at starte forfra med atelier i eget navn med fokus på kultur og kunst. Det er efterfølgende også blevet til en lang række bøger på diverse forlag og som fotograf for en række danske kunstnere. (Per Kirkeby, Jens Birkemose, Marco
Evarissti, etc.)
Hans Ole Madsen søgte efter at genfinde sin glæde og passion for fotografiet, og det blev håndteringen af Pinhole teknikken han fandt vejen tilbage til arbejdsglæden og fascinationen af det, der havde været hans lidenskab siden konfirmationsalderen. En kærlighed, der havde været ved at dø, fordi udfordringen var forvundet med det digitale udvikling. Han måtte ikke bare tilbage til det grundlæggende og det væsentlige i sit fag, men helt tilbage til tiden, før fotografiet blev opfundet, til 1400-tallet, hvor Leonardo da Vinci opdagede, at hvis man havde en kasse med et hul i, og det var mørkt indeni og lyst udenfor, så kunne man på kassens bagvæg se et billede af motivet udenfor. Leonardo da Vinci’s opdagelse af pinhole fotografiet var det allerførste spæde skridt mod det, der først ca. firehundrede år senere skulle blive til verdens første fotografi.
Et pinholekamera består i al sin enkelhed af en lystæt kasse med et hul, der kan åbnes og lukkes, hvori noget lysfølsomt materiale kan fæstnes. At fotografere med pinhole er op ad bakke og med benspænd af dimensioner. Der er ingen søger, alt bliver skarpt eller lige uskarpt og eksponeringerne er meget lange.
Alt der bevæger sig er uden for rækkevidde, for i et pinhole kameraet er eksponeringen mindst 10 sekunder.
Men hvad er det, der får en professionel, rutineret fotograf med det dyreste, mest toptunede udstyr til en dag at rekvirere en trækasse med et hul i fra Hongkong og pludselig bruge al sin tid på den temmelig ukendte Pinhole disciplin? For Hans Ole Madsen var det mere end den sædvanlige kliché med at søge ”back to basics”, men mere et brud med det teknisk perfekte i dag, hvilket han mener af samme grund, også i fare for at blive kedeligt. Pinhole teknikken giver et uperfekt billede, idet der er en indbygget grimhed eller uperfekthed, altid en lettere uskarphed, og det er netop det, der ifølge Hans Ole Madsen, gør fotografiet til mere end en dekoration. Der skal være modstand, før tingene er spændende.
Hans Ole Madsens sort/hvide fotos er i sig selv en abstraktion, og billederne har en malerisk, smuk og foruroligende karakter. De er både virkelige og uvirkelige på en gang. Det er som at se et sort/hvid foto gennem øjenvipperne.
Hans Ole har rejst rundt i verden, f.eks. Island og Tyrkiet, for at finde motiver til sine pinhole fotos.
Marie Retpen
Fernisering fredag 2. september.
Sidste udstillingsdag var søndag 18. september.
Marie Retpen (f. 1978) er uddannet ved Danmarks Designskole, 1999-2000, Glasskolen i Kosta, Sverige, 2000-2003, samt Royal College of Art, London, 2006-2008.
Hun har i de seneste år deltaget i flere udstillinger. Hendes egentlige gennembrud kom dog i 2012, dels med hendes deltagelse i European Glass Context i kategorien New Talent og især med hendes første soloudstilling i København kaldet Alice i Eventyrland.
Det karakteristiske ved Maries arbejde er de delvist genkendelige, delvist deformerede objekter, fremstillet af forsølvet glas. Objekterne synes ligesom at nedbrydes og kollapse foran vores øjne.
En del af hendes arbejde er store skulpturelle objekter som Terminator, en serie formblæste og forsølvede figurer med bøjninger og buler i midten. Skulpturerne fremstå som levende, tvetydige skabninger med menneskelige udtryk i kombination med et robot-agtigt ydre. Skulpturerne skal ses som en fortolkning af de menneskelige robotter i James Camerons film ”Terminator”.
Marie har eksperimenteret med kombination af 3D printede keramiske forme og det blæste glas. Denne teknik tillader skabelsen af komplicerede og detaljerede forme, hvor hver form varierer fra de andre ved hjælp af enkelte midler. Det er en kobling mellem et gammelt håndværk med den nyeste teknologi og det maskinskabte og det menneskeskabte.
Resultatet af disse eksperimenter er skulpturelle objekter fra serien ”Ny dansk Flora og andre vildskud.” De er lavet af mørke, uigennemsigtigt glas, der fremhæver den rige overfladestruktur og taktilt ligner keramik. Deres form, minder om organiske vækster, der understreger, at glasset ikke er et fast, statisk materiale. Kunstneren kommenterer sine hensigter med serien “De objekter er efterligninger af naturens formsprog og vækst. Ligesom planter; de bevæger sig mellem det forudbestemte på den ene side og på den anden indflydelse af eksterne elementer, der bidrager til en mere differentieret og ‘random’ udtryk.”
Adi Holzer
Knud Odde
Fernisering fredag 4. marts.
Sidste udstillingsdag var søndag 28. april
Knud Odde (f. 1955) Han er uddannet på Danmarks Biblioteksskole og har læst litteraturvidenskab på Københavns Universitet. Som kunstner er han autodidakt og i 1982 debuterede han på Charlottenborgs Efterårsudstilling. I 1986 kom den første separatudstilling og han har siden udstillet herhjemme og i udlandet. Han arbejder også i keramik og har illustreret bøger.
Knud Odde var med til at danne den toneangivende punkgruppe Sods, der i 1983 skiftede navn til Sort Sol. I denne gruppe spillede han el-bas til 2001, samt skrev musik til gruppen. Siden han forlod Sort Sol, har han koncentreret sig om at male og lave grafik.
Knud Odde opererer med et stærkt symbolsprog og en ekspressiv form. Mange af hans værker har en meget naturalistisk karakter, næsten helt tegneserieagtig. Det er et interessant persongalleri, der færdes i Knud Oddes malerier, hvor det ofte er mennesker fra kulturens verden; fra litteraturen, filmen og billedkunsten, der er afbilledet. Han skaber kærlige portrætter af sine helte, som ikoner fremstår hans værker. Ansigter og figurer fra en anden tid bliver bragt frem, husket. Med et gåpåmod der bruser igennem eller henover almindelig anerkendt tegnefærdighed, skaber han nogle billeder der så uomtvistelig er hans i et næsten hjemmelavet formsprog. Man møder hyppigt stemninger af melankoli og ensomhed. Men personerne synes også at være i besiddelse af en påfaldende indre styrke, som kan bidrage til at give malerierne deres tvetydige og spørgende karakter.
Hans værker er repræsenteret på blandt andet Trapholt og Statens Museum for Kunst.
The Magnificent Seven - Magiske værker fra Berlins kunstscene
Fernisering fredag 29. januar.
Sidste udstillingsdag var søndag 14. februar.
I samarbejde med Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger (SDK) præsenteres denne vandreudstilling med 7 kunstnere fra den unge berlinske kunstscene.
Den berlinske kurator, forfatter og galleriejer Uwe Goldenstein har i over 10 år søgt efter kunstneriske positioner, som repræsenterer en høj grad af selvstændighed, teknisk perfektion og sublime og magiske øjeblikke. Berlin, som en international hovedstad for den unge kunstscene, er derfor en ideel jagtmark.
Med etableringen af BSA – Berlin Selected Artists (Berlin udvalgte kunstnere) i 2010 har Goldenstein skabt et netværk af kunstnere for i særdeleshed at kunne præsentere Berlins kunstscene i Europa i samarbejde med museer og gallerier i Danmark, Tyrkiet, Østrig, Ungarn, Italien og Tyskland.
De syv kunstnere var:
Gábor A. Nagy
Konstantin Déry
Alejandro Rodrìguez González
René Holm
Marc Pätzold
Giampiero Assumma
Jan Ros.
René Holm bor i Esbjerg, hvor Kunstforeningen på sommerudflugten i 2015 besøgte hans galleri.
De atten måneders vandreudstilling ”The Magnificent Seven” er den anden serie fra BSA i danske kunstforeninger efter ”Fragile Welten” i 2012.
Udstillingen blev åbnet af René Holm
Samtidig med THE MAGNIFICENT SEVEN i Store Sal var der særudstilling med René Holms nyeste værker i Lille Sal.
Som kunstner, har jeg tidligere udstillet en del hos diverse Danske kunstforeninger, og siden kom mange galleri udstillinger til, messer i udlandet og deltagelse på Museums udstillinger, og interessen og overskuddet for at udstille hos kunstforeninger blev mindre. Da jeg blev inviteret til at udstille hos Fredericia Kunst forening, og så deres fine udstillings lokaler, sagde jeg ja tak til en mindre solo ophængning, da jeg ankom, blev jeg positiv overrasket over den fine ophængning, og flotte præsentation af værkerne, og ikke mindst den venlige modtagelse af den frivillige og hjælpsomme gruppe af medlemmer. Så helt fra invitationen, til afhentning, ophængning og returnering af værkerne, har alt levet op til mine forventninger.
Med Venlig Hilsen René Holm
Michael Behrend Hansen & Kirsten Duus
Fernisering var 13. november 2015
Sidste udstillingsdag 29. november 2015
Michael Behrend Hansen
Michael B. Hansen har stort set malet det meste af sit liv og for et par år siden fik han lyst og mod til at prøve at omdanne nogle af sine skitser og motiver fra maleriet 3-dimensionalt.
”Det blev skulptur, en kombination af bronze og granit. Bronzen og granitten er det sted, hvor mine indtryk kommer til udtryk. Udgangspunktet for mine skulpturer er mennesket, jeg arbejder på at vise spor af menneskers liv – et enkelt øjeblik i livet”
Med bronzen arbejder han ud fra Cire perdue teknikken.
Kirsten Duus
Kirsten Duus er engageret i landskabsmaleriet med fokus på den usædvanlige vinkel i motivet og ikke mindst lyset.
Hun er optaget af gådefulde stemninger og tilstræber som oftest stor stoflighed i det malede. Det perspektiviske rum spiller en afgørende rolle i hendes billeder.
På det seneste har hun i en serie malerier beskæftiget sig med bylandskabet set fra et fugleperspektiv.
Kirsten Holm & Vibeke Jerichau
Fernisering 23. oktober 2015
Sidste udstillingsdag 8. november 2015
Kirsten Holm
Kirsten Holm arbejder med raku, pit, og muffelbrændt keramik. Hun har en yderst forfinet og æstetisk formsans, og med sin tekniske formåen skaber hun keramiske værker, der nærmest synes at vokse frem af de danske kystlandskaber. Hun former og udfører sine keramiske overflader sådan, at de hænger sammen med og videreudvikler mønstre og strukturer, der findes i de indsamlede naturmaterialer.Vibeke Jerichau
Maler / stoftrykker
Vibeke Jerichau
Vibeke Jerichaus værker samler sig omkring fortællinger fra rejsens rum, i det fjerne såvel som i det nære univers.
Kompositorisk skabes der et møde mellem det hårde og det bløde, det underfundige og mystiske ved en sammenstilling af et eller flere fotos. Som oftest er det linjer og farvespil, struktur eller tekstur, der får kunstneren til at ”se dobbelt”. Også mørket er kunstnerens forbundsfælle, som hun udnytter i flere tableauer fra den blå time.
Årets Pressefoto
Fernisering var fredag 21. august 2015
Sidste udstillingsdag 6. september 2015
Udstillingen blev åbnet af Presse Fotografernes formand Lars Lindskov og Redaktør på Fredericia Dagblad Marianne Husted
Hvert år kåres landets absolut bedste fotografer og pressefotografier i konkurrencen Årets Pressefoto
Konkurrencen har mange kategorier, bl.a. Årets Nyhedsbillede Danmark, Årets Nyhedsbillede Udland, Årets Portræt, Årets Sportsbillede Reportage og Årets Danske Hverdagsbillede, som alle r repræsenteret i udstillingen.
Udstillingen viser vinderbilleder samt et udvalg af det bedste blandt de mange indsendte fotografier.
Lone Osmann & Malene Hammershøj
Fernisering var 6. marts 2015
Sidste udstillingsdag var 22. marts 2015
Lone Osmann
Lone Osmann har arbejdet med skulpturer det meste af sit liv. Hun har suppleret de selvlærte færdigheder med kurser på Århus Kunstakademi, samt lært de tekniske færdigheder omkring bronzestøbning hos billedhuggeren Keld Moseholm.
Modellerne er primært mænd, kvinder og børn. Hendes skulpturer har et tidløst klassisk udtryk, hvor ømheden overfor modellen formidles videre til betragteren.
Malene Hammershøj
Malene Hammershøj har en forkærlighed for de blå og brune nuancer. Et silhuet af en fugl, et ansigt i profil eller måske en hest i fuld fart giver modspil til de abstrakte felter og sætter gang i fantasien.
Tidligere ville Malene Hammershøj ikke male, fordi der ligesom var en forventning om, at når der var kunstnere i familien, måtte hun også kunne male! Så dét ville hun ikke! Det gik over. Nu maler hun for sin egen skyld. Fordi malerierne kalder – trænger sig på!
Nadia Plesner
Fernisering var fredag den 16. januar 2015
Sidste udstillingsdag var lørdag den 1. februar 2015
Nadia Plesner illustrerede som 9-årig en quizbog for børn.
I 2006 flyttede hun til Amsterdam for at studere på kunstakademiet.
Er mest kendt for tegningen Simple Living, hvor hun har portrætteret et barn fra Darfur, som står med en lille hund og en karikatur af en designertaske. Tegningen førte til en stævning fra et fransk modehus.
Nadia Plesner arbejder primært med olie på lærred og gouache på papir.
Cathrine Raben Davidsen
Fernisering var fredag d. 21. november 2014
Sidste udstillingsdag 30. november 2014
Uddannet fra kunstskoler i Firenze, Italien, Den Haag i Holland samt Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Cathrine tager ofte udgangspunkt i mytologiske fortællinger og folkeeventyr og skaber værker, der kredser om forvandling, arv og identitet. Hun betragter de mytologiske fortællinger som et universelt sprog, der peger ud over historien til det tidløse i livet.
Cathrine Raben Davidsen arbejder med maleri, tegning, grafik, keramik og skulptur.
Separatudstillinger på Horsens Kunstmuseum, Vestsjællands Kunstmuseum og senest på Trapholt Kunstmuseum i Kolding.
Gitte Bodil Jensen
Keramiker
Gitte Bodil Jensen er uddannet fra det jyske kunstakademi i 1992, og har siden været aktuel på diverse kunstudstillinger bl.a. på Charlottenborg.
Inspiration til hendes spændende keramik hentes ofte i de daglige ting, arkitekturen, etnografiske ting og naturen. Naturen er den største kilde, stranden, vandet, lyset, sten, grankogler m. m.
Gitte Bodil Jensen arbejder bevist med at bearbejde form, struktur og brændingsteknik bl.a. raku, så udtrykket kommer så tæt på naturens både råhed og sprødhed som muligt.
Morten Skovmand
Fernisering var den 31. oktober kl. 17.00.
Sidste udstillingsdag 9. november.
Morten Skovmand (1941).
Uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi.
Morten Skovmand har tidligere udstillet i Fredericia Kunstforening. Nu kommer han tilbage med malerier og grafiske værker.
Naturen er omdrejningspunktet Der er dog ikke et detaljeret naturbillede, men et koncentrat af den sansede natur, hvor lyset har den centrale rolle.
Morten Skovmand har undervist på Institut for Kunsthistorie og Det Jyske Kunstakademi i Århus.
Jan Jensen
Fernisering var den 5. september kl. 17.00.
Sidste udstillingsdag 14. september.
Jan Jensen, født i Fredericia 1949.
Roede kaproning for Fredericia Roklub 1965 – 1970. Europamester i juniorfirer med styrmand i 1967.
Autodidakt billedkunstner. Debuterede i 1968 i kunstnergruppen FLASH i Odense og deltog i gruppens udstillinger indtil 1990. Jan er kendt for sin komplicerede maleteknik, som består af prikker (pointillisme). Motiverne er som regel med stærke holdninger til vort liv.
I 2001 begyndte han at arbejde med træ og lavede skulpturer i vandfaste krydsfinerplader.
Jan Jensen er forfatter til et utal af artikler, flere bøger og digte.
Leif Sylvester
Fernisering var den 7. marts kl 17.00.
Sidste udstillingsdag 23. marts.
Leif Sylvester er kendt over det ganske land som gøgler, sanger, komponist, musiker og ikke mindst som billedkunstner. Han har desuden medvirket i flere film og tvserier. I sandhed et multitalent.
I starten af 50´erne startede Leif Sylvester sin karriere som jazzmusiker i Nyhavn. I 1969 blev han antaget på Kunstnernes Efterårsudstilling, og ingen kan være i tvivl om, at hans hjerte banker for kunsten.
På denne udstilling vises bl.a. malerier og litografier.
Simone Aaberg Kærn
Simone Aaberg Kærn er uddannet på Kunstakademiet i København og på Goldsmiths College i London.
Simone er kunstner og pilot og har brugt flyvningen i sin kunst.
Hun arbejder med flyvningen som en metafor for individuel frihed og luftrummet som ubegrænset af politiske grænser.
Hendes hidtil mest markante projekt var flyvningen til Afghanistan: Hun fløj sin 40 år gamle Piper Colt fra Lille Skensved til Kabul i Afghanistan for at finde en ung kvinde, hvis højeste ønske var at blive pilot.
Tidligere havde hun lavet tv-dokumentarserien Sisters in the sky – en roadmovie fra luften, hvor hun med Stine Kirstein fløj rundt i USA og mødtes med kvindelige piloter fra Anden Verdenskrig.
Serien vistes på DR2 i 1999.
Simone har bl.a. udstillet sine værker ved Biennalen i Venedig i 1999, Open Sky Malmø Kunsthal i 2006 og Kunstmuseet i Thun i Schweiz.
Hun er kendt for et portræt af Anders Fogh Rasmussen til Folketingets portrætsamling.
Kåret som årets kunstner i Danmark 1997.
Udstillingen Krigens Ansigt er udviklet i samarbejde med AFPAF.
Susanne Thea
Født i 1954
Susanne Thea er uddannet i Australien og i Danmark, men hendes sande læremestre er de klassiske kunstnere til hvilke hun dedikerer sine værker. Susanne Thea gør sig fri for at blive fanget i en stil men har sit helt eget unikke og finurlige billedsprog hvor humor og erotik overlever i selv de mest dramatiske kampscener.
Parafrase over Bayeuxtapetet er en billedfrise bestående af 90 kobberætsninger som Susanne Thea har arbejdet på i mere end 3 år. Ætsningerne måler 20×80 cm, og den samlede længde er mere end 70 m, svarende til længden på det originale Bayeux-tapet.
Joan Artigas Planas
Født 1960, Barcelona Spanien
Begavet balancekunst fra Barcelona. Altid dygtigt balancerende mellem klumpen eller soklen og figuren, viser Artigasplanas os, med et enkelt greb, nonchalant, hvad det hele drejer sig om i skulpturens verden. Altings forhold til hinanden! “Mine skulpturer er en blanding af figurativ og abstrakt kunst. Grundlæggende arbejder jeg med to materialer, bronze og stål. Mine kvindelige figurer reprænseterer ræstinder, saberinder eller fantastiske væsner placeret i fastfrosne øjeblikke” Joan Artigas Planas.
Skulpturerne er udlånt fra, Gallerie RASMUS Odense.
Kirstine Roepstorff
Uddannet i København 1994 – 2001.
Kirstine Roepstorff bor og arbejder i Berlin. Hun laver collager med politisk slagkraft. Hun genbruger materialer, billeder, tekst ja hvad som helst, stjæler med arme og ben, som hun siger, klipper og klistre for at sætte det sammen til hendes eget univers til værker der nutidige.
“I mit billedsprog betjener jeg mig af tidens tegn, som folk om 100 år næppe vil kunne genkende, fordi jeg refererer til mennesker og begivenheder som man ikke vil huske til den tid.”
Kirstine Roepstorff deltog i Danmarks Radio konkurrence Vores Kunst, er i stald på gallerier i Berlin, New York og København.
Indigo Richards
Født 1966 på Ibiza.
Indigo Richards, som er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi 1988-1993, har en lang række udstillinger og udsmykninger bag sig i både ind –og udland. Hun spænder vidt fra det abstrakte til den figurative form. Hun begyndte tidligt at arbejde med akrylfarver med en akvarelagtig teknik, men savnede at få mere dybde og karakter i akryl malingen. Derfor blev vandet det levende element i den lidt “døde” akrylfarve, der så blev det fascinerende element, og hun optages af, hvad maling og vand kan give af modspil under maleprocessen.
Indenfor de seneste 3 år har hun arbejdet mest i et figurativt og fortællende billedsprog med især dagligdagens portrætter, hvor målet har været at formidle det indre “nøgne” portræt og stemning.
www.indigo-r.dk