Kommende udstillinger

Nuværende og kommende udstillinger

Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings nuværende og kommende udstillinger.

Klik på billedet for at se mere.           
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.

IMG_3115
Kristian Hornsleth
IMG_3112
Martin Eggert Hansen
unnamed (2)
Peter Ravn

Kristian Von Hornsleth

Fernisering fredag  den 27. august kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 27. august til og med 12. september 2021
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Kristian von Hornsleth er født i 1963. Fra 1988 til 94 studerede han ved Kunstakademiets Arkitektskole. Han gjorde sig kendt i den brede offentlighed, da han i 2006 lancerede sit Uganda landsby-projekt. Projektet gik ud på at få en hel landsby til at tage kunstnerens efternavn mod at få en gris eller ged. Projektet vakte stor forargelse også ud over Danmarks grænser. I 2008 gjorde Hornsleth sig bemærket ved at sælge aktier til våbenindustrien. Ideen bag var, at afkastet skulle investeres i humanitære organisationer og projekter. Om disse provokationer og andre siger kunstneren selv med et glimt i øjet: ”Man burde egentlig have ondt af mig, for det er faktisk hårdt at være provokatør.” (Citat fra Magasinet Nord nr. 43)

Det lille ”von” foran sit efternavn har han købt, da han synes, hans borgerlige navn blev for kedeligt.

Senest har Hornsleth i 2018 fået stor opmærksomhed med sit Hornsleth Homeless Tracker projekt i London.

Randers Kunstmuseum:
Kristian von Hornsleths værker kategoriseres ofte som ren provokation. Han udfordrer vores normer for acceptabel adfærd og kritiserer både velfærdssamfundet og kunstinstitutionen. Det kunstneriske projekt handler i høj grad om at udvikle modkulturer til det etablerede ved at fordreje, æstetisere eller blot vise politiske, institutionelle og socioøkonomiske problematikker. Midt i en krænkelseskultur manipulerer han, og det gør han mesterligt, med vores adfærdsmønstre og holdninger.

I flere malerier karikeres stiltræk fra ekspressionismen og sammenstilles med pornografiske billeder, reklamer, pressefotos af politiske topmøder eller samfundsmæssige kriser. Hornsleth dyrker identiteten ved at sætte den i centrum i sine værker- fra store farvestrålende malerier med kendisser som Bill Clinton, Pamela Anderson og Angelina Jolie til Rolex ure, Ilva møbler, våben, motorcykler samt de personer, der indgår i hans sociale projekter. Kristian agerer mellem reklame, kunst og etisk holdningsdannelse, og han udfordrer grænserne mellem dem for at revse tiden i dag.

Martin Eggert Hansen

Fernisering fredag 1. oktober kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 1. oktober til og med 17. oktober 2021
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Martin Eggert (født 1964) har tegnet siden barndommen. Allerede som 10- årig cyklede han rundt i Ry området, hvor han stadig bor, og tegnede landskaber. Først omkring 20- års alderen startede han for alvor med malerierne med farver. Men det lykkedes ikke rigtigt i starten, og han opgav lidt. Senere læste og studerede han bøger om emnet. Han trænede og trænede med penslen. Også undervisning på højskole m.m. blev det til. Og endelig fandt Martin sin egen stil. Siden midten af 90`erne har han udstillet i kulturhuse, kunstforeninger og på Frederikshavns Kunstmuseum og har solgt værker til både private og offentlige institutioner.

Martin Eggert skaber fotorealisme eller super/nyrealisme, som retningen også kaldes. En retning der opstod i USA og England omkring 1970. Afgørende her er den nøjagtighed, hvormed motivet afbildes. Eggerts billeder er snapshot af virkeligheden- et enkelt øjeblik fastholdt for evigt. Motiverne for billederne er typiske elementer fra det danske landskab, som alle kender. Mange er fra Ry og Silkeborg området. Kendetegnene er bølgende kornmarker, enge, læhegn, fritstående træer i åbne marker, strande. Det hele under alle årstider og lysforhold. I flere tilfælde ser man levende væsner i form af fx et dyr eller et barn. I billederne skildres stemningen i naturen og landskabet: Roen og idyllen i sommerlandskabet, det ensomme træ, uroen og uhyggen i en truende mørk himmel.

Martin Eggert spiller også klaver. Især klassiske værker. Han synes selv, der er lidt sammenhæng mellem hans billeder og musikken. Det er især stemningerne, der er fælles. Martin siger selv om sin kunst: ”Koloristisk realisme- måske dækker det ord bedst mine billeder. En realisme der grænser til det fotografiske, men med stærke, klare farver.”

Peter Ravn

Fernisering fredag den 12.november kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 12. november til og med den 28. november 2021
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Peter Rothmeier  Ravn (født 1955) er dansk billedkunstner. Han er uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskoles Institut for Design i 1980. En del af studierne blev foretaget i USA på Syracuse University og Parsons School og Design.
Peter Ravn etablerede egen tegnestue med fokus på grafisk design i 1982. Op igennem 1980`erne og 1990`erne var han en af de mest efterspurgte designere af plade- og cd-covers. Han har bl.a. samarbejdet med Gangway, TV-2, One Two, Love Shop, Tøsedrengene, Anne Dorte Michelsen, Kim Larsen og mange flere.

Ravn var en af pionererne, da musikvideoen blev introduceret i Danmark. Hans videoer var stilskabende og flere gange Grammy nominerede. I årene 1986-1991 var han art director i modevirksomheden InWear/Matinique. I 1991 var Peter medgrundlægger af mærket Democrats, hvor han var designer.

Peter Ravn begyndte at male ved årtusindeskiftet, og i 2004 debuterede han som billedkunstner på Kunstnernes Efterårsudstilling. I 2005 og 2009 udstillede han på Charlottenborg Forårsudstilling, og siden har han udstillet i både ind- og udland.
Et gennemgående motiv i Ravns figurative malerier er anonymiserede mænd i jakkesæt, der skildres i dramatiske scener, hvor mændene kravler, motionerer, bryder eller trækker hinanden hen ad gulvet i kæben. Andre gange ser vi dem i intime rum, hvor tiden sættes på standby, og der zoomes ind på apatiske ansigter eller opgivende kroppe, der udtrykker tunge øjeblikke fuld af afmagt, udmattelse eller nederlag.
Malerierne tilnærmer sig noget lig portrætter. Men da den portrætterede er skildret med en stor grad af anonymitet, giver værkerne os alle mulighed for at sætte os ind i den afbillede persons sted. Oftest er personen gengivet fra utraditionelle portrætvinkler: oppefra, fra neden eller bagfra. Sjældent forfra og lige på.

Situationerne- eller den følelse, de fremkalder, synes på mange måder velkendte for de fleste af os. Alligevel finder vi dem måske akavede og foruroligende, og de frembringer en form for ubehag, som mange kan spejle sig i, hvad enten man er en mand eller kvinde.