Kommende udstillinger

Nuværende og kommende udstillinger

Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings nuværende og kommende udstillinger.

Klik på billedet for at se mere.
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.

Henry Heerup
Jacob Herskind
untitled
Marcellus Hoornweg
Tine Hind
1603a
Carsten Frank

Henry Heerup

Fernisering den 1. februar 2019 kl 17:00 i Fredericia Kunstforening, Kongensgade 111, Fredericia.
Udstillingen kan ses
i perioden 1. februar til og med den 24. februar 2019.

Henry Heerup (1907–1993)
Dansk kunstner.

Heerups kunstværker indbefatter blandt meget andet malerier, litografier, stenskulpturer, linoleumssnit, tegninger samt de såkaldte “skraldemodeller”, som han komponerede af gammelt skrot og skrammel. Derudover har han skabt en lang række andre værker, heriblandt rumudsmykninger, gavlmalerier, bestillingskunst, bøger, illustrationer til bøger, logoer, ekslibris, bomærker, plakater og tegninger.

Heerup var uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1932. Han deltog aktivt i det danske kunstnermiljø i 1930’erne og fremefter, bl.a. som medlem af den internationalt kendte kunstnersammenslutning COBRA.

Jacob Herskind

Fernisering fredag 26. april kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111 7000 Fredericia.
Udstillingen kan ses i perioden 26. april til og med den 12. maj 2019.

Jacob Herskind f.1958.
Autodidakt kunstner.

Jacob Herskinds kunst er en mavefornemmelse – en planet, som han har boet på, siden han som helt ung mødte sin første inspirator, Georg Ernst fra Ebberup.
Som iværksætter, idémand og globetrotter i shippingbranchen udforskede han verdens metropoler, inden han i 1994 vendte hjem til hverdag med kunsten som omdrejningspunkt på Fønsskov midt ude i Lillebælt. Metropolerne blev hentet med hjem, det var “dreams come true”

Marcellus Hoornweg

Fernisering fredag 23. august, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 23. august til og med den 8. september 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Marcellus Hoornweg, Født 1950 i Hoogvliet (Holland)

Allerede som barn var Marcellus imponeret af de gamle malere som Rembrandt, Rubens, Titien m.fl. Han tegnede meget, og de gamle mestre var hans gode eksempler. Selve malerkarrieren begyndte i Fredericia i 70`erne, men i 1980 tog Marcellus tilbage til Holland og studerede Rembrandts og Rubens malerier. I 2013 modtog han en ridderorden for sin billedkunst.

I dag laver han mange former for malerier. Det kan være at male på paneler, gavlmalerier og andre udsmykninger. De gamle mestre er dog stadig hans højeste prioritet.

Tine Hind

Fernisering fredag 27. september, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 27. september til og med den 13. oktober 2019.

Tine Hind f.1953
Uddannet ved Rijks Akademi, Holland, Aarhus Kunstakademi, Stats Akademi, Poznan, Polen

Tine Hind er kendt af mange for sine grafiske billeder udført med ekspressive streger, der på fornem vis illustrerer hendes evne til at iagttage mennesker. Kunstneren kalder nogle af sine billeder for “eksperimenter”, hvor hun forener ustyrlige materialer i blandform med figurativ tegning på lærred i et forsøg på at give helt slip og være villig til at overgive sig.

Carsten Frank

Fernisering fredag 8. november, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 8.november til og med den 24. november 2019.

Carsten Frank f.1954.
Autodidakt kunstner med studier i kunsthistorie 1978-80. Han har endvidere været involveret i film og design 1983-90. Bor og arbejder i både Andalusien og Silkeborg.

Der er smæld i farverne i hans billeder. Farven, og hvordan farver påvirker hinanden, er sammen med nogle overvejelser over komposition og beskæring måske nok det egentlige anliggende for  nogle af Carsten Franks billeder. Landskabet har været der hele tiden, men han maler også billeder, hvor han tager kampen op mod det brutale, tingsliggjorte, narcissistiske og udbrændte i vor moderne civilisation. Forfærdeligt, men med håb!