Kommende udstillinger

Nuværende og kommende udstillinger

Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings nuværende og kommende udstillinger.

Klik på billedet for at se mere.
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pierre Alechinsky
FOUR CORNERS
Lars Tholander
joern_boldsen-page-017
Jørn Boldsen
smstilling_lustre_2949
Michael Geertsen
prt_300x425_1549032977
Astrid Kongsted

Pierre Alechinsky - Vulkanologi og andre lyriske abstraktioner

Fernisering fredag 7. februar kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 7. februar til og med den 4. marts.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Entre:  40,- kr for ikke medlemmer. Medlemmer har gratis adgang til udstillingen.

Fredericia Kunstforening præsenterer i samarbejde med Museum Jorn og Kunstforeningen for Faaborg og Omegn en udstilling med Pierre Alechinsky.

Den sidste CoBrA-kunstner
Maleren og grafikeren Pierre Alechinsky (født 1927 i Belgien) er blandt Europas mest indflydelsesrige, nulevende kunstnere. Efter sin uddannelse til bogillustrator og typograf på Kunstakademiet i Bruxelles tilsluttede han sig i 1949 sammen med bl.a. Asger Jorn, Christian Dotremont og Karel Appel den internationale CoBrA-bevægelse. Den dengang kun 22-årige Alechinsky engagerede sig især i fællesarbejdet med sine kunstnerkollegaer og i produktionen af kunstnergruppens vigtigste kommunikationsredskab, tidsskriftet Cobra. I 1951 flyttede han til Paris for at studere trykteknik hos Stanley William Hayter på det kendte Atelier 17. Et vigtigt element i Alechinskys kunstneriske praksis er hans indgående kendskab til fjernøstlig kunst og kultur, som han forfinede som Paris-korrespondent for den japanske avis Bukobi i 1950’erne.

Alechinskys grove, men lyriske figurationer forener abstrakte tachistiske, dvs. stoflige, og spontan-ekspressive elementer. Hans narrative og poetiske billedfriser er kendetegnet ved en farve- og formreduceret grafisk symbolisme, der er inspireret af en tegneserielignende æstetik.

Alechinskys kunst har været vist på nogle af de mest anerkendte udstillingssteder i verden, bl.a. på Guggenheim-museet og Museum of Modern Art i New York, på Stedelijk Museum i Amsterdam, på Centre Pompidou i Paris, på Documenta i Kassel og på Biennalen i Venedig. Han har været professor for malerkunst på Kunstakademiet i Paris og han har modtaget en række priser og legater.

Alechinsky og Asger Jorn
Pierre Alechinsky og Asger Jorn havde et mangeårigt, frugtbart kunstnerisk samarbejde. Efter Jorns død i 1973 donerede Alechinsky en række betydningsfulde værker af anerkendte europæiske kunstnere til Museum Jorn i Silkeborg. Af Alechinskys egen produktion har Museum Jorn i dag henved 400 værker – bl.a. det store relief Penslens tanker, som snor sig omkring vandmesterboligen i museets indre gård.

Udstilling og katalog
Udstillingen giver indblik i kunstnerens poetiske billedunivers. Den viser et repræsentativt udvalg af Pierre Alechinskys maleri samt grafiske arbejder fra Museum Jorns samling. Til udstillingen publiceres et rigt illustreret katalog.

Mere information
Kontakt venligst museumsinspektør og kurator Christian Kortegaard Madsen, 40950759 / ckm@museumjorn.dk eller Vagn Sørensen fra Fredericia Kunstforening, 20283819 / vs@lillebaelterhverv.dk

Udstilling og katalog er realiseret med støtte fra Danske Bank.

Lars Tholander

Fernisering fredag 17. april kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 17. april til og med den 3. maj.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Lars Tholander er født i 1949. Han kalder sig Createur og Provokateur. Tholander er født og opvokset i Svendborg, som han kalder Danmarks Have. Hans kunstneriske evner og interesser gjorde, at han blev optaget på Akademiet for Fri og Merkantil Kunst i København under Otto Frello.

Gennem årene har Lars virket som Art Director og illustrator for Lademanns Forlag, Illum, Ecco, Danfoss, Siemens og Bestsellers.

Gennem hele sit voksne liv har Lars Tholander sideløbende dyrket sin frie kunstneriske del. Han er medlem af LandArt gruppen AZUR og kunstnergruppen Den Nordiske Gruppe. Han sidder i dag i bestyrelserne i Flensborg Fjord Kultur og Kunstforening, Kunstpunkt i Augustenborg, samt i udvalget for påskeudstillingerne på Als og som formand for KunstVærket, De Sønderjyske Kunstværksteder i Augustenborg.

I sine illustrationer og malerier arbejder Tholander helt frit. Han siger: ”Jeg er som sagt opvokset i en blomsterhave. Jeg prøver at fange skønhed og glæde. Jeg er inspireret fra de caripiske, mexicanske og musiske miljøer og samtidig det massesamfund vi bevæger os i.”

Jørn Boldsen

Fernisering fredag 21. august kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 21. august til og med den 6. september.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Jørn Boldsen er født 1940 på Frederiksberg. Han uddannede sig som arkitekt og byplanlægger med afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i København 1967. Boldsen etablerede egen tegnestue i 1977 på grundlag af en række 1. præmier i offentlige arkitektkonkurrencer med byplanlægning som tema.

Senere hen blev byggeri og renovering samt byrumsindretning en mere fremherskende aktivitet, og med en partners indtræden ændrede tegnestuen navn til Boldsen og Holm. Bl.a. indledte tegnestuen i 2001 et tæt samarbejde med billedhugger Bjørn Nørgaard omkring boligbebyggelsen ”Bispebjerg Bakke” og med arkitektbistand ved udformning af Dronning Margrethes og Prins Henriks sarkofag i Roskilde Domkirke.

I 2003 udtrådte Jørn Boldsen af tegnestuen, og han har siden arbejdet med maleri i olie og akryl samt med skulpturer i træ og ler af interesse. Han er autodidakt, men har dog deltaget i kurser i lerskulptur hos Marianne Miller og Elna Christensen.

Michael Geertsen

Fernisering fredag 11. september kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 11. september til og med den 4. oktober.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Michael Geertsen (f.1966) er udlært som pottemager i Stensved i 1988 og uddannet fra Danmarks Designskole, linjen for industriel design, i 1993. Han har udstillet på gallerier og museer rundt om i verden. Hans værker indgår i samlinger på bl.a. The Metropolitan Museum of Art, Museum of Arts and Design i New York samt Designmuseum Danmark. Desuden har han skabt brugskeramik og designobjekter i samarbejde med bl.a. Kähler, Muuto og Fritz Hansen. Michael har været dommer i Keramikkampen på TV2. Geertsen bor og arbejder i dag på Bornholm.

Michael Geertsen er inspireret af keramikkens traditionelle formgivning, glasurer og teknikker, når han sammensætter og vrider keramikkens historiske arketyper i moderne skulpturelle konstellationer. Hans værker bevæger sig mellem den frie formgivning, det klassiske design samt det eksperimenterende og kontroversielle kunsthåndværk.

Michael konstaterer dog, at efter mange års dagligt arbejde med leret, er det meste gjort før, og gentagelserne står i kø. Lerets egen, indbyggede logik og de grundlæggende undersøgelser i materialet er de samme på tværs af tid og kultur.

Astrid Kongsted

Fernisering fredag 30.oktober kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 30. oktober til og med søndag den 22. november 2020
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Astrid Kongsted er født i Haderslev i 1992. Hun har taget 2 semestre på The Drawing Academy i Viborg (2012-2013). Hun har en Bachelor of Arts i illustrationer fra HAW Hamburg (2014-2019). For tiden er Astrid i gang med sin Master of Arts i illustration på samme skole. Astrid Kongsted kalder sig selv for samleren.

Hun siger bl.a. om sin udstilling: “Ofte føles det som om ting finder mig, og ikke omvendt. Så prøver jeg at finde ud af, hvad tingene gerne vil sige mig, hvad deres formål hos mig er. Nogle gange går det op for både tingen og jeg, at det ikke var hos mig, den skulle havne. Så sender jeg den videre ud i verden..”

”Jeg kan lide at betragte tingene og sætte dem i sammenhæng med andre ting. Jeg kan lide at studere dem og analysere dem og skabe billeder af dem. Det er det, jeg gerne vil vise i denne udstilling: Samlingen.”