Kommende udstillinger

Nuværende og kommende udstillinger

Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings nuværende og kommende udstillinger.

Klik på billedet for at se mere.
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.

_MG_5102
Henry Heerup
Jacob Herskind
untitled
Marcellus Hoornweg
Tine Hind
1603a
Carsten Frank

Henry Heerup

Fernisering den 1. februar 2019 kl 17:00 i Fredericia Kunstforening, Kongensgade 111, Fredericia. Det er gratis at deltage og alle er velkomne.
Udstillingen kan ses
i perioden 1. februar til og med den 24. februar 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.                                                Billet pris for ikke medlemmer af Fredericia Kunstforening er 40,- kr

Henry Heerup (1907–1993)
Dansk kunstner.

Fredericia Kunstforening præsenterer hidtil største udstilling i foreninges historie.

Publikum – og ikke mindst foreningens 300 medlemmer – kan roligt glæde sig til Fredericia Kunstforenings hidtil største udstilling nogensinde. Det er med glæde og stolthed at byde indenfor til udstillingen af et repræsentativt udsnit af den folkekære billedkunstneren Henry Heerups omfattende produktion.

Henry Heerup (1907-1993) har en unik plads i dansk kunsthistorie. Med sin karakteristiske stil satte han sit præg på datidens kunstscene, hvor især hans nyskabende skraldekunst og enestående bidrag til udbredelsen af grafik står som afgørende højdepunkter. I dag huskes Heerup for sit farverige, fantasifulde og symbolfyldte udtryk samt for sin karismatiske personlighed. Mange af hans bekendtskaber videregiver stadig anekdoter fra de mindeværdige år i haven på Kamstrupvej 96 i Rødovre. Mennesket og kunstneren Heerup blev med andre ord folkeeje – med en ganske særlig plads i såvel voksnes som børns hjerter.

En udstilling af dette forrnat kommer ikke af sig selv. Den er blevet til i et særdeles velvilligt samarbejde med Heerup Museum i Rødovre hen over det sidste år. At aftalen er faldet endeligt på plads i 2019, går godt i tråd med markeringen af Fredericia Kunstforening 75 års jubilæum og foreningens mål om at tiltrække anerkendte kunstnere på et stadig stigende niveau på de 5  udstillinger, foreningen præsenterer hvert år.

I samarbejde med Folkeuniversitet Lillebælt afholdes samme sted foredrag om Heerup den 18. februar, kl. 19 v/museumsleder Anni Lave Nielsen, Museum Heerup, Rødovre. Billetter til dette arrangement kan rekvireres via www.fulillebaelt.dk.

At præsentere kunst i særklasse, medfører naturligt stigende udgifter til eksempelvis transport, forsikning og konservatorer, hvilket gælder i særdeleshed for denne udstilling. Det er derfor en ekstra glæde, når foreningen oplever interesse for at bidrage med økonomisk støtte fra såvel både Fredericia Kommune som fra lokale virksomheder.
Her skal nævnes især Spar Nord Fonden og GF Forsikring, som er hovedsponsorer i denne omgang, uden deres støtte kunne en udstilling som denne ikke lade sig gøre.

Jacob Herskind

Fernisering fredag 26. april kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111 7000 Fredericia.
Udstillingen kan ses i perioden 26. april til og med den 12. maj 2019.

Jacob Herskind f.1958.
Autodidakt kunstner.

Jacob Herskinds kunst er en mavefornemmelse – en planet, som han har boet på, siden han som helt ung mødte sin første inspirator, Georg Ernst fra Ebberup.
Som iværksætter, idémand og globetrotter i shippingbranchen udforskede han verdens metropoler, inden han i 1994 vendte hjem til hverdag med kunsten som omdrejningspunkt på Fønsskov midt ude i Lillebælt. Metropolerne blev hentet med hjem, det var “dreams come true”

Marcellus Hoornweg

Fernisering fredag 23. august, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 23. august til og med den 8. september 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Marcellus Hoornweg, Født 1950 i Hoogvliet (Holland)

Allerede som barn var Marcellus imponeret af de gamle malere som Rembrandt, Rubens, Titien m.fl. Han tegnede meget, og de gamle mestre var hans gode eksempler. Selve malerkarrieren begyndte i Fredericia i 70`erne, men i 1980 tog Marcellus tilbage til Holland og studerede Rembrandts og Rubens malerier. I 2013 modtog han en ridderorden for sin billedkunst.

I dag laver han mange former for malerier. Det kan være at male på paneler, gavlmalerier og andre udsmykninger. De gamle mestre er dog stadig hans højeste prioritet.

Tine Hind

Fernisering fredag 27. september, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 27. september til og med den 13. oktober 2019.

Tine Hind f.1953
Uddannet ved Rijks Akademi, Holland, Aarhus Kunstakademi, Stats Akademi, Poznan, Polen

Tine Hind er kendt af mange for sine grafiske billeder udført med ekspressive streger, der på fornem vis illustrerer hendes evne til at iagttage mennesker. Kunstneren kalder nogle af sine billeder for “eksperimenter”, hvor hun forener ustyrlige materialer i blandform med figurativ tegning på lærred i et forsøg på at give helt slip og være villig til at overgive sig.

Carsten Frank

Fernisering fredag 8. november, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 8.november til og med den 24. november 2019.

Carsten Frank f.1954.
Autodidakt kunstner med studier i kunsthistorie 1978-80. Han har endvidere været involveret i film og design 1983-90. Bor og arbejder i både Andalusien og Silkeborg.

Der er smæld i farverne i hans billeder. Farven, og hvordan farver påvirker hinanden, er sammen med nogle overvejelser over komposition og beskæring måske nok det egentlige anliggende for  nogle af Carsten Franks billeder. Landskabet har været der hele tiden, men han maler også billeder, hvor han tager kampen op mod det brutale, tingsliggjorte, narcissistiske og udbrændte i vor moderne civilisation. Forfærdeligt, men med håb!