Kommende udstillinger

Nuværende og kommende udstillinger

Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings nuværende og kommende udstillinger.

Klik på billedet for at se mere.
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.

Jacob Herskind
untitled
Marcellus Hoornweg
Tine Hind
1603a
Carsten Frank

Jacob Herskind

Fernisering fredag 26. april kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111 7000 Fredericia.
Udstillingen kan ses i perioden 26. april til og med den 12. maj 2019.

Jacob Herskind f.1958.
Autodidakt kunstner.

Jacob Herskinds kunst er en mavefornemmelse – en planet, som han har boet på, siden han som helt ung mødte sin første inspirator, Georg Ernst fra Ebberup.
Som iværksætter, idémand og globetrotter i shippingbranchen udforskede han verdens metropoler, inden han i 1994 vendte hjem til hverdag med kunsten som omdrejningspunkt på Fønsskov midt ude i Lillebælt. Metropolerne blev hentet med hjem, det var “dreams come true”

Pressemeddelelse:
Jacob Herskind sætter kulør på Fredericia Kunstforenings 75 års jubilæum
I marts 1944 stiftede en ambitiøs gruppe borgere med et visionært ønske om at formidle god kunst på et højt fagligt niveau Fredericia Kunstforening.
Missionen lykkedes og nu markeres foreningens 75 års jubilæum med en gallaudstilling af den farverige kunstner Jacob Herskind.
Udstillingen, som har titlen ’KUN FOR BØRN! Ej vel’, forbinder fortiden, nutiden og fremtiden i Jacob Herskinds karakteristiske, boblende og underholdende verden.

Da Fredericia Kunstforening kontaktede Jacob Herskind med et ønske om, at han skulle markere foreningens forestående jubilæum,
var det helt i tråd med foreningens grundlæggende formål – at tiltrække kunst og kunstnere, som normalt ikke er i byen.
Samtidig var det også et bevidst valg om at logre med halen for børnenes og de kommende generationer med en sjov og underholdende udstilling –
helt i øjenhøjde med fremtidens medlemmer af Fredericia Kunstforening.
Og det er ikke bare glade farver og motiver, der skal appellere til dem, der forhåbentlig skal markere et endnu større jubilæum om 25 år.
I anledning af jubilæet fristes nemlig også med medlemskaber til bare 75,- årligt.
Ambitionen er ikke til at tage fejl af:  Nye generationer skal fristes til at komme tættere på kunstens uendelige verden lokalt i Fredericia.
Og selvom Jacob har sine rødder og fødder i Lillebælt, så repræsenterer han den boblende , internationale popkunst med nutidige, farverige lærreder, der viser figurer,
som vækker minder om Walt Disneys, Pablo Picassos og Jean-Michel Basquiats verdener. Jacob er en del af sin tid og både motiverne og ophængningen er legende, børnevenlige og underholdende.
På den måde inviterer han alle –på tværs af generationer – til at gå på oplevelse i et univers af kæmpe teddybjørne, pirater, indianere, Anders Ænder, flyvemaskiner, aber, hunde, fisk, ugler, fædre & mødre. Letgenkendeligt, letforståeligt og farverigt med stort smil på læben.
Med finurlighed og detaljer har Jacob Herskind på opfordring af Fredericia Kunstforening skabt et helt specielt Fredericia-billede, som forhåbentlig vækker nysgerrighed, genkendelse og smil. Billedet præsenteres i al sin forunderlighed på udstillingen – og ved ferniseringen vil Jacob selv være turguide på turen rundt i værket.
Fantasien får luft under vingerne – og trækker tråde tilbage til fortiden, når Jacob Herskind samtidig for første gang viser retrospektive værker helt tilbage fra forrige århundrede.

Det bliver ikke kedeligt, når borgmester Jacob Bjerregaard sammen med Fredericia Kunstforening og Jacob Herskind åbner udstillingen fredag d. 26. April kl. 17
og inviterer på kage og lystige glas i den gladeste 75 års børnefødselsdagsstemning.
Der er åbne døre og alle er velkommen til at deltage i festivitassen.

FAKTA
’KUN FOR BØRN! Ej vel?’ vises på Kulturcenter, Kongensgade 111, 7000 Fredericia i perioden fredag d. 26. april kl. 17.00 til og med søndag d. 12. Maj
ALLE ER VELKOMNE til ferniseringen fredag d. 26. April kl. 17.00.
For yderligere info kontakt gerne Fredericia Kunstforening, formand Poul B. Jakobsen, på telefon 24 24 11 83

Udstillingen er sponsoreret af Fredericia Shipping

Marcellus Hoornweg

Fernisering fredag 23. august, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 23. august til og med den 8. september 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Marcellus Hoornweg, Født 1950 i Hoogvliet (Holland)

Allerede som barn var Marcellus imponeret af de gamle malere som Rembrandt, Rubens, Titien m.fl. Han tegnede meget, og de gamle mestre var hans gode eksempler. Selve malerkarrieren begyndte i Fredericia i 70`erne, men i 1980 tog Marcellus tilbage til Holland og studerede Rembrandts og Rubens malerier. I 2013 modtog han en ridderorden for sin billedkunst.

I dag laver han mange former for malerier. Det kan være at male på paneler, gavlmalerier og andre udsmykninger. De gamle mestre er dog stadig hans højeste prioritet.

Tine Hind

Fernisering fredag 27. september, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 27. september til og med den 13. oktober 2019.

Tine Hind f.1953
Uddannet ved Rijks Akademi, Holland, Aarhus Kunstakademi, Stats Akademi, Poznan, Polen

Tine Hind er kendt af mange for sine grafiske billeder udført med ekspressive streger, der på fornem vis illustrerer hendes evne til at iagttage mennesker. Kunstneren kalder nogle af sine billeder for “eksperimenter”, hvor hun forener ustyrlige materialer i blandform med figurativ tegning på lærred i et forsøg på at give helt slip og være villig til at overgive sig.

Carsten Frank

Fernisering fredag 8. november, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 8.november til og med den 24. november 2019.

Carsten Frank f.1954.
Autodidakt kunstner med studier i kunsthistorie 1978-80. Han har endvidere været involveret i film og design 1983-90. Bor og arbejder i både Andalusien og Silkeborg.

Der er smæld i farverne i hans billeder. Farven, og hvordan farver påvirker hinanden, er sammen med nogle overvejelser over komposition og beskæring måske nok det egentlige anliggende for  nogle af Carsten Franks billeder. Landskabet har været der hele tiden, men han maler også billeder, hvor han tager kampen op mod det brutale, tingsliggjorte, narcissistiske og udbrændte i vor moderne civilisation. Forfærdeligt, men med håb!