Kommende udstillinger

Nuværende og kommende udstillinger

Tak til alle jer som deltog i udstillingerne i Fredericia Kunstforening 2019.

Vi arbejder på et nyt og spændende udstillingsprogram i 2020.
På gensyn i det nye år.

Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings nuværende og kommende udstillinger.

Klik på billedet for at se mere.
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pierre Alechinsky
FOUR CORNERS
Lars Tholander
joern_boldsen-page-017
Jørn Boldsen
smstilling_lustre_2949
Michael Geertsen

Pierre Alechinsky

Fernisering fredag 31. januar kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 31. januar til og med den 26. februar.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Maleren og grafikeren Pierre Alechinsky er født 1927 i Belgien. Han tilhører Europas mest indflydelsesrige nulevende kunstnere. Efter sin uddannelse til bogillustrator og typograf på Kunstakademiet i Bruxelles tilsluttede han sig i 1949 sammen med bl.a. Asger Jorn, Christian Dotremont og Karel Appel den internationale Copra-bevægelse. Et vigtigt element i Alechinskys kunstneriske dannelse og praksis er hans indgående kendskab til fjernøstlig kunst og kultur, som han forfinede som Paris-korrespondent for den japanske avis Bukobi i 1950´erne.

Alechinskys grove men lyriske figurationer forener abstrakte tachistiske og spontan-ekspressive elementer. Hans fortællende og poetiske billedfriser er kendetegnet ved en farve- og formreduceret grafisk symbolisme, der er inspireret af en tegneserielignende æstetik og kalligrafi.

Alechinskys kunst har været repræsenteret på de mest berømte udstillingssteder i verden. Han har været professor for malerkunst på Kunstakademiet i Paris, og han har modtaget en række priser og legater.

Pierre Alechinskys nære venskab til Asger Jorn resulterede i et mangeårigt og frugtbart kunstnerisk samarbejde mellem de to. Museet i Silkeborg rummer i dag henved 400 værker af Alechinsky. Pierre har engang sagt om det at være kunstner: ”Jeg maler fordi jeg aldrig er blevet bedt om at holde tale.”

Udstillingen er sponsoreret af Danske Bank.

Lars Tholander

Fernisering fredag 17. april kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 17. april til og med den 3. maj.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Lars Tholander er født i 1949. Han kalder sig Createur og Provokateur. Tholander er født og opvokset i Svendborg, som han kalder Danmarks Have. Hans kunstneriske evner og interesser gjorde, at han blev optaget på Akademiet for Fri og Merkantil Kunst i København under Otto Frello.

Gennem årene har Lars virket som Art Director og illustrator for Lademanns Forlag, Illum, Ecco, Danfoss, Siemens og Bestsellers.

Gennem hele sit voksne liv har Lars Tholander sideløbende dyrket sin frie kunstneriske del. Han er medlem af LandArt gruppen AZUR og kunstnergruppen Den Nordiske Gruppe. Han sidder i dag i bestyrelserne i Flensborg Fjord Kultur og Kunstforening, Kunstpunkt i Augustenborg, samt i udvalget for påskeudstillingerne på Als og som formand for KunstVærket, De Sønderjyske Kunstværksteder i Augustenborg.

I sine illustrationer og malerier arbejder Tholander helt frit. Han siger: ”Jeg er som sagt opvokset i en blomsterhave. Jeg prøver at fange skønhed og glæde. Jeg er inspireret fra de caripiske, mexicanske og musiske miljøer og samtidig det massesamfund vi bevæger os i.”

Jørn Boldsen

Fernisering fredag 21. august kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 21. august til og med den 6. september.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Jørn Boldsen er født 1940 på Frederiksberg. Han uddannede sig som arkitekt og byplanlægger med afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i København 1967. Boldsen etablerede egen tegnestue i 1977 på grundlag af en række 1. præmier i offentlige arkitektkonkurrencer med byplanlægning som tema.

Senere hen blev byggeri og renovering samt byrumsindretning en mere fremherskende aktivitet, og med en partners indtræden ændrede tegnestuen navn til Boldsen og Holm. Bl.a. indledte tegnestuen i 2001 et tæt samarbejde med billedhugger Bjørn Nørgaard omkring boligbebyggelsen ”Bispebjerg Bakke” og med arkitektbistand ved udformning af Dronning Margrethes og Prins Henriks sarkofag i Roskilde Domkirke.

I 2003 udtrådte Jørn Boldsen af tegnestuen, og han har siden arbejdet med maleri i olie og akryl samt med skulpturer i træ og ler af interesse. Han er autodidakt, men har dog deltaget i kurser i lerskulptur hos Marianne Miller og Elna Christensen.

Michael Geertsen

Fernisering fredag 18. september kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 18. september til og med den 11. oktober.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.

Michael Geertsen (f.1966) er udlært som pottemager i Stensved i 1988 og uddannet fra Danmarks Designskole, linjen for industriel design, i 1993. Han har udstillet på gallerier og museer rundt om i verden. Hans værker indgår i samlinger på bl.a. The Metropolitan Museum of Art, Museum of Arts and Design i New York samt Designmuseum Danmark. Desuden har han skabt brugskeramik og designobjekter i samarbejde med bl.a. Kähler, Muuto og Fritz Hansen. Michael har været dommer i Keramikkampen på TV2. Geertsen bor og arbejder i dag på Bornholm.

Michael Geertsen er inspireret af keramikkens traditionelle formgivning, glasurer og teknikker, når han sammensætter og vrider keramikkens historiske arketyper i moderne skulpturelle konstellationer. Hans værker bevæger sig mellem den frie formgivning, det klassiske design samt det eksperimenterende og kontroversielle kunsthåndværk.

Michael konstaterer dog, at efter mange års dagligt arbejde med leret, er det meste gjort før, og gentagelserne står i kø. Lerets egen, indbyggede logik og de grundlæggende undersøgelser i materialet er de samme på tværs af tid og kultur.