Tidligere udstillinger
Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings tidligere udstillinger tilbage til og med 2018
Klik på billedet for at se mere.
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
Karen Gabel Madsen (1961)
Fernisering for medlemmer fredag d. 8. november
Udstillingen kan ses 9. til 23. november til i salene Kulturcenter Kongensgade 111, Fredericia
I sine malerier arbejder Karen Gabel Madsen med mødet mellem natur- og kulturelementer. Oftest med begge dele i ét maleri som dobbelte lag. Nogle gange spiller lagene sammen, som f.eks. søjler i en hal, der står parallelt med skovstammer. Andre gange kæmper de to lag mere – som i maleriet “Vækst” hvor kæmpeplanter invaderer et bibliotek.
Det er ikke det specifikke sted, der er vigtigt – men ideen om et rum og et perspektiv, fornemmelsen af at man kan komme ind i billedet, føres rundt og ledes ud igen.
Eva Louise Buus (1979)
Fernisering for medlemmer fredag d. 13. september
Udstillingen kan ses 14. til 29. september i salene Kulturcenter Kongensgade 111, Fredericia
Eva Louise er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Kunstakademi i 2009 og har en bachelor i arkitektur fra samme skole. Hendes metalmalerier skabes udelukkende ved hjælp at syrer, der fremkalder forskellige farver i metallet ved hjælp af oxidation. Sideløbende arbejder Eva i keramik.
Evas primære inspiration kommer fra naturen som i allegorier bliver brugt til at fremkalde erindringer og følelser hos beskueren. Vi føler os hensat til edens have i samspil med Evas frodige planter, træer, frugt, mos og fugle.
Jonas Pihl (1978)
Fernisering for medlemmer fredag d. 23. august
Udstillingen kan ses 24. august til 8. september i salene Kulturcenter Kongensgade 111, Fredericia
Jonas Pihl er med sine farvestrålende, nærmest psykedeliske malerier et hot navn på den nye danske kunstscene.
De ofte meget store lærreder trækker beskueren ind i et højenergisk, funky univers, som bogstaveligt talt giver gode vibrationer. Det er selve verdensrummet, og dens evige skabelsesproces i både fortid, nutid og fremtid, der er temaet i hans værker, med paralleller til sciencefiction. Det er malerier, man bliver i godt humør af, samtidigt med, at man udfordres af deres visuelle spidsfindigheder. Hans fantasi og professionalisme appellerer til et stort publikum.
Torben Gammelgaard (1972)
Fernisering for medlemmer fredag d. 26. april
Udstillingen kan ses 27. april – 12. maj, i salene Kulturcenter Kongensgade 111, Fredericia.
I 1998 blev Torben Gammelgaard optaget på både Kunsternes Forårsudstilling på Charlottenborg og Kunstnernes Efterårsudstilling på Den Frie. Det er 25 år siden – og i den tid er det blevet til en lang række udstillinger herhjemme og i udlandet, herunder på internationalt anerkendte gallerier som Galerie Lizette Alibert på Place des Vosges i Paris og på Gallery Mark Peet Visser i Holland.
Torben Gammelgaards naivistiske og humoristiske motivunivers – typisk med dyr – er efterhånden velkendt blandt mange. Den langsommelige fremstillingsproces med lag på lag af maling giver den karakteristiske stoflighed og dybde.
Salvador Dali (1904-1989)
Fernisering for medlemmer fredag d. 23. februar.
Udstillingen kan ses 24. februar – 10. marts, i salene Kulturcenter Kongensgade 111, Fredericia.
Udstillingen har udvidede åbningstider, som er mandag til fredag 14-17, onsdage 14 til 20. Lørdage og Søndage 11 til 17.
Bemærk at entre koster 50 kr. for gæster, der ikke er medlem af kunstforeningen.
Salvador Domenec Felip Jacint Dalí Domenechvar en spansk maler, der fortrinsvis er kendt for sine surrealistiske malerier – og skulpturer.
Der er museer for ham både i Cleveland, Ohio, St. Petersborg, Florida og i Figueres i Spanien.
Dali var inspireret af: Pablo Picasso, Joan Miró, Diego Velázquez. Salvador Dalí deltog i de internationale surrealist-udstillinger i 1930’erne og havde fra 1929 fundet sin egen stil, hvor han anvendte et tidligt udviklet storhedsvanvid som en kreativ kraft. Udstillingen præsenterer et udvalg af Dali’s Skulpturer.
Jacob Haugaard
Fernisering søndag den 5. november kl 14.00.
Udstillingen kan ses i perioden 5. november til og med den 19. november 2023, i salene, Kulturcentret, Kongensgade 111, 7000 Fredericia.
De fleste kender nok Jacob Haugaard ( født1952 ) som komiker, sanger, skuespiller og tidligere politiker. Mange husker måske også hans løfter om medvind til cyklisterne, gratis øl og flottere julegaver.
Muligvis ved ikke helt så mange, at Jacob også går og sysler med malerpenslen. Det er blevet til en hel del malerier.
Ikke overraskende er de meget farverige og udstråler positivitet.
Gitte Skovmand
Fernisering den 13. oktober. Udstillingen kan ses i perioden 13. oktober til og med den 29. oktober 2023, i salene, Kulturcentret, Kongensgade 111, 7000 Fredericia.
Gitte Skovmand beskæftiger sig med mange aspekter inden for det kulturelle og kunstneriske område. Hun er blandt andet billedkunstner, kunstpædagog, projektdesigner og underviser i kunstmiljøer.
Hun er medejer af Violas Værksted, et kunstværksted for børn.
Desuden medlem af kunstgruppen ”Rust” og den hyggelige Lino Cut Club.
Som billedkunstner arbejder Gitte Skovmand primært med akrylmaleri.
Hun opbygger sine malerier i lag på lag af mange realistiske elementer, der i kompositionen bliver fabulerende. Hendes undersøgelsesfelt i kunsten er samvær og relationer eller mangel på det mellem mennesker og miljøer i det private og offentlige rum. Hun beskriver øjeblikket med ensomhed, tosomhed og hele flokken samlet. Billederne er ofte i serier. Gitte ønsker at skabe fortællinger gennem sine værker, der ikke har én på forhånd fastlagt konklusion, men derimod flere fortolkningsmuligheder.
Gitte Skovmand er også kendt for den meget udadvendte strikkeform kaldet strikkegraffiti/broderi. Eller tekstil street art. Hun har sammen med bl.a. Eva Holm lavet flere workshops om fænomenet.
Om sig selv siger Gitte:
”Ved Odense Fjord har jeg mit værksted, og her opstår maleriet i en leg og slåskamp med motiv, farve og komposition.”
Thomas Kluge - Specialudstilling
Udstillingen kan ses i perioden 12. august til og med den 10. september 2023,
Salene i Kulturcenteret, Kongensgade 111, 7000 Fredericia.
Åben alle dage fra kl. 10 til 18 samt onsdag aften fra kl. 18 til 20.
Kluges arbejder kan karakteriseres som en art magisk realisme med tydelige kunsthistoriske inspirationer. Men han er en markant postmoderne fornyer. I værkerne fremstår den knivskarpe gengivelse af mennesker og genstande, vi kender fra virkeligheden, ofte i et univers, der udfordrer til beskuerens egne tolkninger.
Således også portrætterne, der fascinerer umiddelbart ved deres utrolige lighed med de afbildede, men dertil rummer noget andet og dybere, der gør, at man vanskeligt kan slippe dem. I 2013 blev Kluge særlig kendt og omtalt for sit store portræt af den kongelige familie.
Dette er en specialudstilling:
Entre 100 kr./per person (medlemmer gratis adgang) maks. 100 personer ad gangen
Køb af udstillingskatalog 75 kr./stk. ved samtidig bestilling af billet normal pris 100 kr./stk.
Søs Brysch
Fernisering den 21.april. Udstillingen kan ses i perioden 21. april til og med den 7. maj 2023.
Søs Brysch har udført utallige udsmykninger på hospitaler, i kirker, institutioner m.m. Hun er repræsenteret på flere museer i udlandet. Bl.a. Italien og Tyrkiet.
Desuden har hun skabt et murmaleri på et rådhus i Honduras.
Brysch`s billeder er lysende og levende med mennesker og dyr, ofte i glad samklang med hinanden og med fantastiske væsener
Pontus Kjerman
Fernisering den 27. januar. Udstillingen kørte i perioden 27. januar til og med den 12. februar 2023.
Pontus Kjerrman ( født 1954 ) er en svensk-dansk billedhugger og maler. Han arbejder i et figurativt formsprog, hvor mennesker og dyr smelter sammen til eventyrlige væsener. Særlig hestemennesket er en genkommende figur. Han er inspireret af oldtidens egyptiske og græske kunst, og han benytter disse epokers frontalstilling i sin figurkomposition.
Ole Hedeager
Fernisering fredag den 11.november kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 11. november til og med den 27. november 2022
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Ole Hedeager arbejder i dag i sin helt egen genre: Drip painting. Processen foregår ofte udenfor og med lærredet liggende vandret på jorden. En teknik der første gang blev brugt af den amerikanske kunstner Jackson Pollock. Modsat Pollock anvender Hedeager teknikken til at skabe figurative værker med menneskekroppen som det centrale motiv.
Knud Nielsen (1916-2008)
Fernisering fredag den 7. oktober kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 7. oktober til og med den 30. oktober 2022
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Knud Nielsen var en multikunstner og arbejdede både med maleri, akvarel, keramik og grafik. Hans malerier og gouacher er intense og farvemættede – ofte med en gnist af voldsomhed, men lavet som kun den erfarne kunstner, der behersker og bestemmer over farver og lærred, mestrer det. Glæden ved livet og farverne vises i et ekspressivt formsprog, hvor stærke farver mestres med lethed og dynamik. Knud Nielsen har selv sagt: ”Jeg tror ikke, man kan male uden at være glad for at leve.”
Hans store interesse for den primitive afrikanske kunst afspejles i mange af hans malerier. Også politik og samtidsbegivenheder finder adgang til hans billeder.
Skønt Knud Nielsen på mange måder var forbundet med Cobrafolkene og udstillede med dem ved flere lejligheder, bl.a. på de berømte Høstudstillinger fra 1947-49, var han på det tidspunkt mere optaget af det konkrete maleri. Vi skal frem til begyndelsen af tresserne, før han fandt det sprog, som han i dag identificeres med.
Knud Nielsen var autodidakt kunstner og havde sin debut på Kunstnernes Efterårsudstilling 1941.
Han har haft et utal af udstillinger igennem årene og er repræsenteret på adskillige kunstmuseer.
Om sine egne værker har han bl.a. udtalt: ”Jeg har aldrig malet for at tilfredsstille den ene eller den anden, men kun for at udtrykke det jeg ikke kunne tilbageholde.”
Knud Nielsen stammede fra Fredensborg i Nordsjælland. Han kom i maskinlære, men det var ikke noget for den følsomme unge mand. I stedet blev han indsæber hos en barbermester og kom senere i lære som barber. Og efter at have fået svendebrev i 1939 blev han selvstændig. Tre-fire kunder om dagen var nok til, at han den øvrige del af dagen kunne koncentrere sig om det, der var hans lidenskab: at male. Dette foregik i barbersalonens baglokale. Hans kunstneriske fædre var Kandinsky,
Klee og Miró.
I årene 1966-86 var han lektor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor et af hans råd til eleverne var dette: ”I må aldrig iklæde jer andres tøj. I skal finde jeres eget!”
I 1976 flyttede Knud Nielsen og hans kone til Vejle-egnen. De ledte efter en mindre gård, men endte med at slå sig ned på Vindelev Kro, hvad ingen af dem havde forestillet sig. Dér skabte de efterhånden et kulturcenter indeholdende en manifestation af Knud Nielsens kunstneriske virke gennem 67 år. Knud Nielsens enke Jonna Borum driver stadig kroen i Vindelev og galleriet, hvor Knud Nielsens værker kan ses.
Katherine Scrivens Eje
Fernisering fredag den 26. august kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 26. august til og med den 11. september 2022
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Katherines malerier (ofte akryl) har fokus på fred og harmoni. Hendes feminine stil præger hele hendes spektrum af varierede motiver. Hun er autodidakt og har malet hele sit liv. Katherine har også portrætteret Hendes Majestæt Dronning Margrethe.
Katherine blev født i 1964 i Bristol, England. Hendes far var engelsk og moderen indisk. Det første Katherine husker om sig selv, var da hun malede og tegnede, mens lillesøsteren Caroline så på. Barndommen blev meget af tiden tilbragt udendørs med hunde og søstre i det vestlige England. Eller også malede hun løs ved familiens spisebord. Katherines forældre blev skilt, da hun var 3 år gammel. Hun kom til at bo hos sin far og stedmoderen, Ann. Begge opmuntrede hende i hendes kreative bestræbelser. Katherine ønskede at se mere af verden, og som 18-årig flyttede hun til Haute Savoie i Frankrig, hvor hun arbejdede som au pair. I 1984 tog hun til Danmark, hvor hun også arbejdede som au pair. Katherine blev hurtigt forelsket i vores natur m.m., og hun besluttede at gøre Danmark til sit permanente hjemland. Fra 1993 og tre år frem havde hun et job for Danmission i Afrika. I de år forøgede Katherine sin interesse for at beskæftige sig med jordagtige farver og figurer. Hun besøgte ofte samtidig lokale kunstnere og blev inspireret. En egentlig kunstuddannelse er det ikke blevet til, men mens børnene voksede op, fortsatte Katherine med sine elskede malerier, og i den periode udviklede hun sin egen private stilart. Stille og roligt er antallet af udstillinger med hendes værker vokset, både i Danmark og i udlandet.
Mest kendt er Katherine Scrivens nok for sine silhuetfigurer, som er inspireret af hulemalerier og nordisk minimalisme. Men hun mestrer mange forskellige stilarter og har de seneste år haft succes med kvindelige portrætter. Blandt andet et portræt af kronprinsesse Mary som blev udstillet på en censureret udstilling på Amalienborg Slot: Fra Kongehusets Gemmer. Katherine har også malet et portræt af HM Dronning Margrethe, som Dronningen modtog på Gråsten Slot.
I dag driver Katherine Scrivens Eje et galleri sammen med sin mand, Thomas Eje. Galleri Eje hedder det. Galleriet er en del af kunstnerparrets hjem på Harbæksgaard på Sydals. Der udstilles kunst af Katherine og Thomas.
Jan Klein
Fernisering fredag den 6. maj kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 6. maj til og med den 22. maj 2022
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Den københavnske multikunstner Jan Klein er et kunstfenomen, hvis liv er som hentet fra filmens verden.
Jan Kleins kunst kan karakteriseres som Urban Pop Art. Han maler på alt og benytter udklip fra aviser, musikblade og andet forhåndenværende for ham indlysende materiale i collagerne. Denne kunstgenre, som Klein mestrer, har som kendetegn fotos og andet klistret på en flad baggrund og påført maling.
Jan Klein har taget flere ture i stofkarrusellen, men på grund af hans iboende skabertrang, og muligvis rastløshed, har han altid haft kunsten med sig. Jan Klein har opnået anerkendelse og succes relativt sent i livet. Jan Klein sværmer for det urbane, storbyens kaos og reklamens intensitet. Han har et godt æstetisk udtryk, med sans for vovet og legende farvebrug, afbalanceret komposition og popkulturelle motivvalg. Han er især inspireret af New York, men også film og musik, især fra sin ungdom. Hvert motiv er meget omstændeligt, og du kan nærmest gå på skattejagt i utallige scraps, plakater, genstande, etiketter, pengesedler, LP’er, klistermærker osv. foruden tusch, maling og skriblerier. Hvert motiv har sit eget særpræg, men tager ofte udgangspunkt i kendte fotografier, såsom at se det kendte på en ny måde.
Jan Klein fortæller om sig selv:
”Jeg er opvokset på Vesterbro i København i en arbejderfamilie. Som 15-16-årig blev jeg hippie og begyndte at eksperimentere med forskellige stoffer som så mange andre i 60`erne. Jeg startede dengang på forskole til kunstakademiet, da jeg gerne ville være kunstner, men det kom ikke videre p.g.a. mit tiltagende misbrug. I efteråret 72 fik jeg støtte til at komme ud af mit misbrug, så jeg begyndte at fungere med arbejde og familie.
Gennem alle årene har jeg malet, når der var tid og mulighed for det. Det blev dog mest min familie og omgangskreds, der fik glæde af værkerne. I 2009 flyttede jeg til København, og der begyndte der for alvor at komme gang i malerierne og udvikle min helt egen stil. De seneste år har været forrygende, hvor jeg har deltaget i flere events. Jeg har også udstillet på flere kunstmesser og i adskillige gallerier i Danmark. Det er også blevet til udstillinger i Berlin, Amsterdam og New York”.
Jan Kleins fascination af musikalske ikoner fra 1950-erne, 1960-erne, 1970-erne inden for rock- og populærmusikken udtrykkes i hans kunst. Her vokser collagerne frem i et farveorgie og med så mange input, at man konstant ved selvsyn kan finde nye muntre og morsomme for ikke at tale om frække indfald.
Jan Klein er født i 1951 i et arbejderhjem på Vesterbro i København.
Christian Daugaard
Fernisering fredag den 18. februar kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 18. februar til og med den 6. marts 2022
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Christian Daugaards malerier består af scenarier, der udfordrer beskueren til at finde en mening med værket.
Det er ment som en gåde, der kun kan løses af beskueren, hvis man giver sig hen til værket.
Gåderne skaber han ved at lave kompositioner, der ofte har en rumfølelse, som kan symbolisere oplevelser eller betragtninger af situationer og følelser.
Det kan også være en politisk kommentar eller gentagende at stille spørgsmål til menneskets distancering fra naturen.
Hans tekniske kunnen gør, at han kan bryde regler og grænser. Her er en kunstner, som leger, eksperimenterer og elsker at give sig selv nye udfordringer.
Hans stil formår at forene det rå og det forfinede med en god portion realisme. Han er en kunstner i evig udvikling og favner mange forskellige stilarter.
Peter Ravn
Fernisering fredag den 12.november kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 12. november til og med den 28. november 2021
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Når man træder ind i Peter Ravns univers, befinder man sig i et grænseland mellem melankoli og humor. Forkærligheden for det klassiske maleri er tydelig, og Ravn dyrker figurationen virtuost i en stram palet. Selvom motiverne er umiddelbart genkendelige, rummer værkerne imidlertid altid noget surreelt, der udfordrer beskueren. Det kan ligge i figurernes stilling eller bevægelse, eller i beskrivelsen af rum og landskab, der umiddelbart synes naturalistiske, men ved nærmere eftersyn fremstår som uvirkelige drømmesteder.
Ravn arbejder med det figurative oliemaleri som sin primære praksis. Han er kendt for sin prægnante motivkreds, som ofte skildrer manden som figur iscenesat i dramatiske tableauer.
Han har imidlertid også på en række udstillinger udforsket andre udtryk, blandt andet skulptur og fotografi.
Peter Ravn, der oprindelig er uddannet fra Arkitektskolens institut for design, debuterede som billedkunstner i 2004, men har i mange år arbejdet med sit innovative billedsprog i visionære pladecovers og musikvideoer samt ikoniske beklædningsdesigns.
Peter Ravn (f. 1955) udstiller løbende på danske og udenlandske gallerier og udstillingssteder. Han har i de senere år haft soloudstillinger på udstillingsstederne Munkeruphus og Politikens Kunsthal samt deltaget i gruppeudstillinger heriblandt udstillingen ”JAHRESAUSGABEN”, München Kunsthalle, Tyskland. Ravn har været repræsenteret af Galleri KANT siden 2017.
Martin Eggert Hansen
Fernisering fredag 1. oktober kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 1. oktober til og med 17. oktober 2021
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Martin Eggert (født 1964) har tegnet siden barndommen. Allerede som 10- årig cyklede han rundt i Ry området, hvor han stadig bor, og tegnede landskaber. Først omkring 20- års alderen startede han for alvor med malerierne med farver. Men det lykkedes ikke rigtigt i starten, og han opgav lidt. Senere læste og studerede han bøger om emnet. Han trænede og trænede med penslen. Også undervisning på højskole m.m. blev det til. Og endelig fandt Martin sin egen stil. Siden midten af 90`erne har han udstillet i kulturhuse, kunstforeninger og på Frederikshavns Kunstmuseum og har solgt værker til både private og offentlige institutioner.
Martin Eggert skaber fotorealisme eller super/nyrealisme, som retningen også kaldes. En retning der opstod i USA og England omkring 1970. Afgørende her er den nøjagtighed, hvormed motivet afbildes. Eggerts billeder er snapshot af virkeligheden- et enkelt øjeblik fastholdt for evigt. Motiverne for billederne er typiske elementer fra det danske landskab, som alle kender. Mange er fra Ry og Silkeborg området. Kendetegnene er bølgende kornmarker, enge, læhegn, fritstående træer i åbne marker, strande. Det hele under alle årstider og lysforhold. I flere tilfælde ser man levende væsner i form af fx et dyr eller et barn. I billederne skildres stemningen i naturen og landskabet: Roen og idyllen i sommerlandskabet, det ensomme træ, uroen og uhyggen i en truende mørk himmel.
Martin Eggert spiller også klaver. Især klassiske værker. Han synes selv, der er lidt sammenhæng mellem hans billeder og musikken. Det er især stemningerne, der er fælles. Martin siger selv om sin kunst: ”Koloristisk realisme- måske dækker det ord bedst mine billeder. En realisme der grænser til det fotografiske, men med stærke, klare farver.”
Kristian Von Hornsleth
Fernisering fredag den 27. august kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 27. august til og med 12. september 2021
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Kristian von Hornsleth er født i 1963. Fra 1988 til 94 studerede han ved Kunstakademiets Arkitektskole. Han gjorde sig kendt i den brede offentlighed, da han i 2006 lancerede sit Uganda landsby-projekt. Projektet gik ud på at få en hel landsby til at tage kunstnerens efternavn mod at få en gris eller ged. Projektet vakte stor forargelse også ud over Danmarks grænser. I 2008 gjorde Hornsleth sig bemærket ved at sælge aktier til våbenindustrien. Ideen bag var, at afkastet skulle investeres i humanitære organisationer og projekter. Om disse provokationer og andre siger kunstneren selv med et glimt i øjet: ”Man burde egentlig have ondt af mig, for det er faktisk hårdt at være provokatør.” (Citat fra Magasinet Nord nr. 43)
Det lille ”von” foran sit efternavn har han købt, da han synes, hans borgerlige navn blev for kedeligt.
Senest har Hornsleth i 2018 fået stor opmærksomhed med sit Hornsleth Homeless Tracker projekt i London.
Randers Kunstmuseum:
Kristian von Hornsleths værker kategoriseres ofte som ren provokation. Han udfordrer vores normer for acceptabel adfærd og kritiserer både velfærdssamfundet og kunstinstitutionen. Det kunstneriske projekt handler i høj grad om at udvikle modkulturer til det etablerede ved at fordreje, æstetisere eller blot vise politiske, institutionelle og socioøkonomiske problematikker. Midt i en krænkelseskultur manipulerer han, og det gør han mesterligt, med vores adfærdsmønstre og holdninger.
I flere malerier karikeres stiltræk fra ekspressionismen og sammenstilles med pornografiske billeder, reklamer, pressefotos af politiske topmøder eller samfundsmæssige kriser. Hornsleth dyrker identiteten ved at sætte den i centrum i sine værker- fra store farvestrålende malerier med kendisser som Bill Clinton, Pamela Anderson og Angelina Jolie til Rolex ure, Ilva møbler, våben, motorcykler samt de personer, der indgår i hans sociale projekter. Kristian agerer mellem reklame, kunst og etisk holdningsdannelse, og han udfordrer grænserne mellem dem for at revse tiden i dag.
Udstillingen er en del af Trekantområdets festuge.
Du kan læse mere om festugen på https://www.trekantfest.dk/
Sergei Sviatchenko
Fernisering onsdag den 21. april – Se info herunder.
Udstillingen kan ses i perioden 21. april til og med den 9. maj 2021
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
OPDATERING OM FERNISERING
Efter nervøs venten er der nu tilladelse til, at vi kan holde fernisering på Sergei Sviatchenkos udstilling i Kongensgade 111 den 21. april.
Vi skal overholde corona-restriktionerne, hvilket betyder, at vi højest kan være 35 gæster + kunstner og bestyrelse på en gang i lokalerne. Derfor er vi nødt til at bede
om tilmelding til emailadressen: fredericiakunstforening@gmail.com.
Ved deltagelse i ferniseringen:
Der kan tilmeldes til enten kl. 17 eller kl. 18 med navn og antal personer til fredericiakunstforening@gmail.com
Desuden kræves der en negativ corona test, der er foretaget inden for de sidste 72 timer. Er man fuld vaccineret med sidste stik for 4 uger siden er dokumentation for det også gyldig.
Der skal bæres mundbind og vi sørger for masser af sprit til hænderne
Ved besøg på udstillingen på øvrige åbningsdage:
Her kræves ingen tilmelding via mail.
Men de øvrige krav om corona test, vaccination, mundbind mm. skal overholdes ifølge retningslinjerne fra myndighederne
På trods af alle restriktionerne er vi glade for at vi kan holde åbent til denne udstilling. Det har længe været uvist for os, om vi havde været nødt til at aflyse helt.
Så vi ser frem til at mødes med jer – velkommen.
Med venlig hilsen
Fredericia Kunstforening
Om Udstillingen:
Sergei Sviatchenko er født i Kharkov, Ukraine i 1952. Han er uddannet i arkitektur og kunst ved Kharkovs arkitektskole i 1975 og tog i 1986 en ph.d.- grad fra arkitektskolen i Kiev. Sviatchenko har boet og arbejdet i Danmark siden 1990. Han arbejder med maleri, grafik, foto, collage, video og installation. Sergei har udført talrige monumentale udsmykninger til Grundfos, Jyske Bank, Nokia, Danisco i Kina m.fl.
I begyndelsen af sin karriere arbejdede han især med collager, men fra midten af 1980`erne blev maleriet hans foretrukne genre. I 2000 vendte Sviatchenko tilbage til collagen og begyndte at arbejde i en ny form, der går på tværs af genrer og forener popkultur med politik, personlige erindringer med kollektive historier og ikke mindst arkitektur og videnskab med den logiske drøm.
I forbindelse med et fotoprojekt har han arbejdet sammen med tøjmærker som Costume National, Gant Rugger, Dickies og Jack & Jones by Premium.
I 1991 kom Sergei til Viborg, hvor han har levet sit liv lige siden. Citat: ”Man har meget tid til at arbejde i Viborg, og omgivelserne er smukke og overskuelige. Jeg har lært folk at kende her igennem mit virke, men også igennem mine børn og deres liv. Jeg holder af Viborg, både af praktiske og sentimentale grunde.”
Sviatchenko henter noget af sin inspiration fra musik, særligt fra 60´erne og 70´erne og er videre opdraget med og inspireret af den sovjetiske avantgarde-kunst. Han siger bl.a.: ”Der er situationer i livet, hvor man kunne vide mere eller kunne gøre mere. Jeg fylder dem med arbejde. At skabe noget giver en fantastisk tilfredsstillelse og sommetider et uventet publikum..”
Astrid Kongsted
Udstillingen åbner fredag 6.november kl. 14.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 6. november til og med søndag den 22. november 2020
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Astrid Kongsted er født i Haderslev i 1992. Hun har taget 2 semestre på The Drawing Academy i Viborg (2012-2013). Hun har en Bachelor of Arts i illustrationer fra HAW Hamburg (2014-2019). For tiden er Astrid i gang med sin Master of Arts i illustration på samme skole. Astrid Kongsted kalder sig selv for samleren.
Hun siger bl.a. om sin udstilling: “Ofte føles det som om ting finder mig, og ikke omvendt. Så prøver jeg at finde ud af, hvad tingene gerne vil sige mig, hvad deres formål hos mig er. Nogle gange går det op for både tingen og jeg, at det ikke var hos mig, den skulle havne. Så sender jeg den videre ud i verden..”
”Jeg kan lide at betragte tingene og sætte dem i sammenhæng med andre ting. Jeg kan lide at studere dem og analysere dem og skabe billeder af dem. Det er det, jeg gerne vil vise i denne udstilling: Samlingen.”
VI AFLYSER IKKE UDSTILLINGEN MED ASTRID KONGSTED, KUN FERNISERINGEN
Da vi ikke må være mere end 10 personer i udstillingen ad gangen på grund af Corona-restriktioner , holder vi ikke fernisering d. 6. november.
Vi åbner udstillingen fredag d. 6. november kl. 14 og holder åbent frem til søndag d. 22. november kl. 17.
Der må maks. være 10 personer i udstillingen, og alle skal bære mundbind, fra I går ind i Kongensgade 111, til I er gået ud igen.
Hjælp hinanden med at respektere kustodernes anvisninger om maks. 10 i udstillingen ad gangen.
Venlig hilsen
Fredericia Kunstforening
Michael Geertsen
Fernisering fredag 11. september kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 11. september til og med den 4. oktober.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Michael Geertsen (f.1966) er udlært som pottemager i Stensved i 1988 og uddannet fra Danmarks Designskole, linjen for industriel design, i 1993. Han har udstillet på gallerier og museer rundt om i verden. Hans værker indgår i samlinger på bl.a. The Metropolitan Museum of Art, Museum of Arts and Design i New York samt Designmuseum Danmark. Desuden har han skabt brugskeramik og designobjekter i samarbejde med bl.a. Kähler, Muuto og Fritz Hansen. Michael har været dommer i Keramikkampen på TV2. Geertsen bor og arbejder i dag på Bornholm.
Michael Geertsen er inspireret af keramikkens traditionelle formgivning, glasurer og teknikker, når han sammensætter og vrider keramikkens historiske arketyper i moderne skulpturelle konstellationer. Hans værker bevæger sig mellem den frie formgivning, det klassiske design samt det eksperimenterende og kontroversielle kunsthåndværk.
Michael konstaterer dog, at efter mange års dagligt arbejde med leret, er det meste gjort før, og gentagelserne står i kø. Lerets egen, indbyggede logik og de grundlæggende undersøgelser i materialet er de samme på tværs af tid og kultur.
Jørn Boldsen og Lars Tholander
Fredericia Kunstforening byder på udstilling med to spændende kunstnere
Efter endt coronadvale vågner Fredericia Kunstforening op og spiller stærkt ud med to interessante og alsidige kunstnere: Lars Tholander og Jørn Boldsen.
Fernisering fredag 21. august kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 21. august til og med den 6. september.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Pris: Gratis
Jørn Boldsen er født 1940 på Frederiksberg. Han uddannede sig som arkitekt og byplanlægger med afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i København 1967. Boldsen etablerede egen tegnestue i 1977 på grundlag af en række 1. præmier i offentlige arkitektkonkurrencer med byplanlægning som tema.
Senere hen blev byggeri og renovering samt byrumsindretning en mere fremherskende aktivitet, og med en partners indtræden ændrede tegnestuen navn til Boldsen og Holm. Bl.a. indledte tegnestuen i 2001 et tæt samarbejde med billedhugger Bjørn Nørgaard omkring boligbebyggelsen ”Bispebjerg Bakke” og med arkitektbistand ved udformning af Dronning Margrethes og Prins Henriks sarkofag i Roskilde Domkirke.
I 2003 udtrådte Jørn Boldsen af tegnestuen, og han har siden arbejdet med maleri i olie og akryl samt med skulpturer i træ og ler af interesse. Han er autodidakt, men har dog deltaget i kurser i lerskulptur hos Marianne Miller og Elna Christensen.
Lars Tholander er født i 1949. Han kalder sig Createur og Provokateur. Tholander er født og opvokset i Svendborg, som han kalder Danmarks Have. Hans kunstneriske evner og interesser gjorde, at han blev optaget på Akademiet for Fri og Merkantil Kunst i København under Otto Frello.
Gennem årene har Lars virket som Art Director og illustrator for Lademanns Forlag, Illum, Ecco, Danfoss, Siemens og Bestsellers.
Gennem hele sit voksne liv har Lars Tholander sideløbende dyrket sin frie kunstneriske del. Han er medlem af LandArt gruppen AZUR og kunstnergruppen Den Nordiske Gruppe. Han sidder i dag i bestyrelserne i Flensborg Fjord Kultur og Kunstforening, Kunstpunkt i Augustenborg, samt i udvalget for påskeudstillingerne på Als og som formand for KunstVærket, De Sønderjyske Kunstværksteder i Augustenborg.
I sine illustrationer og malerier arbejder Tholander helt frit. Han siger: ”Jeg er som sagt opvokset i en blomsterhave. Jeg prøver at fange skønhed og glæde. Jeg er inspireret fra de caripiske, mexicanske og musiske miljøer og samtidig det massesamfund vi bevæger os i.”
Pierre Alechinsky - Vulkanologi og andre lyriske abstraktioner
Fernisering fredag 7. februar kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 7. februar til og med den 4. marts.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Entre: 40,- kr for ikke medlemmer. Medlemmer har gratis adgang til udstillingen.
Fredericia Kunstforening præsenterer i samarbejde med Museum Jorn og Kunstforeningen for Faaborg og Omegn en udstilling med Pierre Alechinsky.
Den sidste CoBrA-kunstner
Maleren og grafikeren Pierre Alechinsky (født 1927 i Belgien) er blandt Europas mest indflydelsesrige, nulevende kunstnere. Efter sin uddannelse til bogillustrator og typograf på Kunstakademiet i Bruxelles tilsluttede han sig i 1949 sammen med bl.a. Asger Jorn, Christian Dotremont og Karel Appel den internationale CoBrA-bevægelse. Den dengang kun 22-årige Alechinsky engagerede sig især i fællesarbejdet med sine kunstnerkollegaer og i produktionen af kunstnergruppens vigtigste kommunikationsredskab, tidsskriftet Cobra. I 1951 flyttede han til Paris for at studere trykteknik hos Stanley William Hayter på det kendte Atelier 17. Et vigtigt element i Alechinskys kunstneriske praksis er hans indgående kendskab til fjernøstlig kunst og kultur, som han forfinede som Paris-korrespondent for den japanske avis Bukobi i 1950’erne.
Alechinskys grove, men lyriske figurationer forener abstrakte tachistiske, dvs. stoflige, og spontan-ekspressive elementer. Hans narrative og poetiske billedfriser er kendetegnet ved en farve- og formreduceret grafisk symbolisme, der er inspireret af en tegneserielignende æstetik.
Alechinskys kunst har været vist på nogle af de mest anerkendte udstillingssteder i verden, bl.a. på Guggenheim-museet og Museum of Modern Art i New York, på Stedelijk Museum i Amsterdam, på Centre Pompidou i Paris, på Documenta i Kassel og på Biennalen i Venedig. Han har været professor for malerkunst på Kunstakademiet i Paris og han har modtaget en række priser og legater.
Alechinsky og Asger Jorn
Pierre Alechinsky og Asger Jorn havde et mangeårigt, frugtbart kunstnerisk samarbejde. Efter Jorns død i 1973 donerede Alechinsky en række betydningsfulde værker af anerkendte europæiske kunstnere til Museum Jorn i Silkeborg. Af Alechinskys egen produktion har Museum Jorn i dag henved 400 værker – bl.a. det store relief Penslens tanker, som snor sig omkring vandmesterboligen i museets indre gård.
Udstilling og katalog
Udstillingen giver indblik i kunstnerens poetiske billedunivers. Den viser et repræsentativt udvalg af Pierre Alechinskys maleri samt grafiske arbejder fra Museum Jorns samling. Til udstillingen publiceres et rigt illustreret katalog.
Mere information
Kontakt venligst museumsinspektør og kurator Christian Kortegaard Madsen, 40950759 / ckm@museumjorn.dk eller Vagn Sørensen fra Fredericia Kunstforening, 20283819 / vs@lillebaelterhverv.dk
Udstilling og katalog er realiseret med støtte fra Danske Bank.
Carsten Frank
Fernisering fredag 8. november, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 8.november til og med den 24. november 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Carsten Frank f.1954.
Autodidakt kunstner med studier i kunsthistorie 1978-80. Han har endvidere været involveret i film og design 1983-90. Bor og arbejder i både Andalusien og Silkeborg.
Der er smæld i farverne i hans billeder. Farven, og hvordan farver påvirker hinanden, er sammen med nogle overvejelser over komposition og beskæring måske nok det egentlige anliggende for nogle af Carsten Franks billeder. Landskabet har været der hele tiden, men han maler også billeder, hvor han tager kampen op mod det brutale, tingsliggjorte, narcissistiske og udbrændte i vor moderne civilisation.
Forfærdeligt, men med håb!
I forbindelse med udstillingen afholder kunstforeningen foredrag, hvor Carsten Frank fortæller om sin udstilling og sit kunstneriske virke.
Det sker den 12. November 2019, 19:00, salene, Kongensgade 111.
Arrangementet er gratis for alle kunstforeningens medlemmer og koster 75 kr for dig som ikke er medlem.
Tilmelding til foredraget sker via mail til fredericiakunstforening@gmail.
Tine Hind
Fernisering fredag 27. september, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 27. september til og med den 13. oktober 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Tine Hind f.195 i Askov, DK
Uddannelse: 1973-74 Rijks Akademiet, Amsterdam, NL; 1975-76 Aarhus Kunstakademi, Aarhus, DK; 1977 Statsakademi, Poznan, PL
Tine Hind er kendt af mange for sine grafiske billeder udført med ekspressive streger, der på fornem vis illustrerer hendes evne til at iagttage mennesker. Kunstneren kalder nogle af sine billeder for “eksperimenter”, hvor hun forener ustyrlige materialer i blandform med figurativ tegning på lærred i et forsøg på at give helt slip og være villig til at overgive sig.
“Har krigen altid været der? Selvom jeg ikke har oplevet krig, den militære krig, fulgte den mig som barn i form af film fra holocaust og frygten for den totale udslettelse i en atomkrig. Forundringen over at vi som mennesker blev ved at bekrige hinanden har fået mig til at undersøge fænomenet.
Hvordan er det muligt at mennesker fra den ene dag til den anden , pludselig ønsker at slå hinanden ihjel?
Den eneste måde for mig at forstå det på har været ved at studere mig selv, se på min egen vrede, hvor hurtigt den kunne blusse op, på ingen tid, hvis jeg blev stødt på manchetterne. Det er som at kaste en sten i vandet og se ringene brede sig. Se på familien, den hellige familie, hvad der foregår for nedrullede gardiner. Her startes mange krige. Forældre der skændes – børn der vanrøgtes – misbruges- eller bare forsømmes. Misundelse mellem søskende. Kain og Abel. Forholdet til naboen, husker at det trods alt altid var lidt rigtigere hjemme hos os. Det var altid dem og os. Så var der gadekampene og stammekrige, borgerkrig og ja, sådan udvikler det sig.
Gennem mit arbejde som billedkunstner har jeg undersøgt begrebet krig, helt ned til stemmerne i mit eget hoved, og har også erfaret at er der fred inden i mig bliver verden et lidt fredeligere sted at være. Beskæftiger mig stadig med menneskenes bevægelser, deres evige kampe, hvordan det enkelte individ misbruger sig selv, menneskene omkring sig, naturen, kloden og hele universet.” – Tine Hind
www.tinehind.dk
Medlem af/member of: Kunstnersamfundet, BKF, Danske Grafikere, Fyns Grafiske Værksted, Kunstnersammenslutningen Riimfaxe, KKS.
Udstillinger/Exhibitions:
2019 ’Shelter’, KS Riimfaxe,Kunst Pakhuset, Ikast,DK
2019 FGV, Grafik i Vest, Gøteborg, SE
2019 FGV, Mark Rothko Art Center, Letland
2019 Separat i Frederecia Kunstforeng, DK
2018 FGV, Impact10, Spanien
2018 KS Riimfaxe, Skovhuset, Ballerupvej, DK
2017 KS PRO, Pakhuset, Nykøbing Sj., DK
2017 ’Moving Boarders’,KS Riimfaxe,Kunst Pakhuset, Ikast,DK
2017 Fyns Grafiske værksted, Kastrupgård, Kbh., DK
2017 Separat i påsken, Gall. Arte, Lildstrand, DK
2016 Med KS PRO Gammelgård, Herlev, DK
2016 Danske Grafikeres 40 års jubilæum, Silkeborg Bad, DK
2016 Fyns Grafiske Værksted 40 års jubilæum, Brandts Klædefabrik, Odense, DK
2016 Separat, ’Frygt’ Pakhus64, Aarhus, DK
2016 Nordisk Akvarel, SAK, Svendborg, DK
2016 Med KS Riimfaxe, Gartow, DR
2016 Med KS Riimfaxe, Banegården Åbenrå, DK
2016 Gall. Pagter, Kolding, DK (med Mariko Wada)
2015 3XEurope Kielce, Polen
2015 12 Artists/International, Priscila Mainieri Studio Gall., Sao Paulo, Brasilien
2015 Med KS PRO på Annaborg, Hillerød, DK
2015 Separat Huset i Asnæs, DK
2015 Med KS Riimfaxe i Kunstpakhuset Ikast, DK
2015 Med den japanske skulptør Mariko Wada i Kunstforeningen Ebeltoft, DK
2015 Separat Hesbjerg Slot, Fyn, DK
2015 Separat i Kunstforening Vordingborg, DK
2015 Med KS PRO, Bispegården, Kalundborg, DK
2014 Gæst i Cromisterne, Kunstpakhuset, Ny Købing Sjælland, DK
2014 ’Udstillingsstedet Spanien 19C’, Aarhus, DK (med Chiho Ito og Birthe Reinau)
2013 Gall. Finarte, Nagoya, JP
2013 Gall. Pagter, Kolding, DK
2012 Retrospektiv på Olivia Holm- Møller Museet , Holstebro, DK
2005 ’Dronningen’ Kunstbygningen, Aarhus, DK (separat)
International workshops:
2015 Catito Damar, Sao Paulo, BR
2013 Art Colony Pogonavo, Serbia
2011 Graphic workshop, Visegrad, Serbia
2011 Drawing workshop, Hannover DR
2010 Art Colony Sicevo, Serbia
2010 Artist in Recidence, Marianovo, PL
2009 Nagoya University of Arts, JP
2007 Brande DK
Legater/Grants and Scolarships:
2015 Catito, Brasilien
2014 Statens Kunstfond, Kbh., DK
2014 Kulturudviklingspuljen, Aarhus, DK
2009 Nagoy University of Arts, JP
2009 Toyota Fonden, DK
2005 Anna E. Munchs Legat, DK
2004 R. Og T. Tychos Fond, DK
2004 Billedkunstcenteret Kunststyrelsen, Kbh. DK
2004 Billedkunstcentret Kunststyrelsen, Kbh., DK
2003 Billedkunstcentret Kunststyrelsen, Kbh., DK
2003 Aarhus Kommunes Kunstnerstipendier, DK
2002 Aarhus Kommunes Kunstnerstipendier, DK
2002 Aarhus Kulturpulje, DK
1998 Anna E. Munchs Legat, DK
1998 Aarhus Kommunes Kulturpulje
1997 Niels Wessel Bagge Art Foundation, DK
1988 Dansk/Finsk Kulturfond, DK
1986 Studierejse Legat, Aarhus Amt, DK
1977 Undervisningsministeriets Stipendium, DK
Marcellus Hoornweg og afgangselever fra Århus Kunstakademi
Fernisering fredag 23. august, kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111, Fredericia
Udstillingen kan ses i perioden 23. august til og med den 8. september 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
30. august: Åbent til 22.00
’Kultur & Idræt Fredericia’ er en medarrangør af den begivenhed. See mere på www.trekantfest.dk
Store sal:
Marcellus Hoornweg
Født 1950 i Hoogvliet (Holland)
Måske vil nogle nikke genkendende til navnet Marcellus Hoornweg. Han opholdt sig nemlig i Fredericia i 70`erne, hvor malerkarrieren begyndte. I 1980 tog Marcellus dog tilbage til Holland.
Allerede som barn var Marcellus imponeret af de gamle malere som Rembrandt, Rubens, Tizian m.fl. Han tegnede meget, og de gamle mestre var hans gode eksempler. Da han vendte tilbage til Holland, fortsatte han med at studere især Rembrandts og Rubens malerier, samtidig med at han udviklede sin egen stil. I 2013 modtog han en ridderorden for sin billedkunst.
I dag laver Hoornweg mange former for malerier. Det kan være at male på paneler, gavlmalerier og andre udsmykninger. De gamle mestre er dog stadig hans højeste prioritet.
Lille sal:
Afgangselever fra Århus Kunstakademi
Lotte Neupart
Født 1970, afgænger fra fagskolen på Århus Kunstakademi 2019.
“Jeg arbejder primært med klassisk oliemaleri.
Mine motiver er enkle. Jeg bruger ofte opstillinger af ting som indgår i hverdagen og som i sig selv ikke er noget særligt, men de er gode som maleriske objekter.
I samspil med farver skabes et helt særligt univers. Det der optager mig mest er farver og jeg finder stor glæde ved at udtrykke mig koloristisk.
I nogle af værkerne er motiverne reduceret til rene former. Jeg forsøger at give det klassiske stilleben et nutidigt udtryk med store rene og nænsomt afstemte farveflader.”
Manja Haimes
Født 1971 afgænger fra fagskolen på Århus Kunstakademi 2019.
“Udgangspunktet for mit arbejde er teksten af kunstneren Immanuel Ibsen om ”Maleriets ukendte selvfølgeligheder”.
Jeg er meget inspireret af Immanuel Ibsens grundtanker om maleriets elementer og hans gengivelse af disse tanker i sine malerier.
I mit seneste projekt tager jeg afsæt i et specifikt billede af Immanuel Ibsen (Opstilling med appelsiner, 1937).
Her har jeg omsat det figurative billede til geometriske former og linjer. Mit farvevalg tager nøje udgangspunkt i det føromtalte billede.
Valget af materialer er baseret på simple grundbestanddele fra maleriet; papir, rå lærred, masonitplade, trælister og akryl.”
Anne-Mette Tange Veien
Født 1968 afgænger fra fagskolen på Århus Kunstakademi 2019.
“Tematisk arbejder jeg hovedsagelig med menneskelige eksistentielle dilemmaer og menneskets forhold til naturen. Jeg er meget optaget af naturen som motivverden.
Jeg arbejder i forskellige materialer som tegning, foto, grafik, collage og ler. Jeg bruger ofte tekst i mine værker, da jeg finder meget inspiration i litteraturen.
Udtrykkene varierer meget i mine værker, da jeg hele tiden eksperimenter med forskellige materialer og prøver at blande dem.
Jeg undersøger f.eks. hvad der sker når jeg blander træsnit og linoleumsnit, hvad sker der når jeg trykker med halen fra en afdød hest.”
Behnaz Assefy
Født 1966 afgænger fra fagskolen på Århus Kunstakademi 2019.
“Maleri for mig er udtrykt af ideer og følelser i et todimensionelt visuelt sprog. Elementerne i dette sprog – dets figurer, linjer, farver, toner og teksturer – bruges på forskellige måder til at frembringe følelser, volumen, rum, bevægelse og lys på en flad overflade.
Jeg eksperimenterer konstant med farver, flader og former ved hjælp af enkle redskaber, som giver tre-dimensionelle effekter til mine malerier.
Jeg benytter mig af geometriske og organiske former. Mit billedsprog er stramt komponeret med felter i rene farver, og jeg dyrker farvernes toner.”
Som led i Kulturnatten 2019 har Fredericia kunstforening valgt at have længere åbningstid fredag den 30. AUG fra 14 – 22.
Her er alle velkomne til at besøge vores udstilling.
Udstillingen åbner officielt fredag den 23. AUG kl 17 :00, hvor der traditionen tro er fernisering.
Har du lyst til at vide mere så tjek også vores facebookside og instagram.
Jacob Herskind
Fernisering fredag 26. april kl. 17.00 Kulturcenter, Kongensgade 111 7000 Fredericia.
Udstillingen kan ses i perioden 26. april til og med den 12. maj 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17.
Jacob Herskind f.1958.
Autodidakt kunstner.
Jacob Herskinds kunst er en mavefornemmelse – en planet, som han har boet på, siden han som helt ung mødte sin første inspirator, Georg Ernst fra Ebberup.
Som iværksætter, idémand og globetrotter i shippingbranchen udforskede han verdens metropoler, inden han i 1994 vendte hjem til hverdag med kunsten som omdrejningspunkt på Fønsskov midt ude i Lillebælt. Metropolerne blev hentet med hjem, det var “dreams come true”
Pressemeddelelse:
Jacob Herskind sætter kulør på Fredericia Kunstforenings 75 års jubilæum
I marts 1944 stiftede en ambitiøs gruppe borgere med et visionært ønske om at formidle god kunst på et højt fagligt niveau Fredericia Kunstforening.
Missionen lykkedes og nu markeres foreningens 75 års jubilæum med en gallaudstilling af den farverige kunstner Jacob Herskind.
Udstillingen, som har titlen ’KUN FOR BØRN! Ej vel’, forbinder fortiden, nutiden og fremtiden i Jacob Herskinds karakteristiske, boblende og underholdende verden.
Da Fredericia Kunstforening kontaktede Jacob Herskind med et ønske om, at han skulle markere foreningens forestående jubilæum,
var det helt i tråd med foreningens grundlæggende formål – at tiltrække kunst og kunstnere, som normalt ikke er i byen.
Samtidig var det også et bevidst valg om at logre med halen for børnenes og de kommende generationer med en sjov og underholdende udstilling –
helt i øjenhøjde med fremtidens medlemmer af Fredericia Kunstforening.
Og det er ikke bare glade farver og motiver, der skal appellere til dem, der forhåbentlig skal markere et endnu større jubilæum om 25 år.
I anledning af jubilæet fristes nemlig også med medlemskaber til bare 75,- årligt.
Ambitionen er ikke til at tage fejl af: Nye generationer skal fristes til at komme tættere på kunstens uendelige verden lokalt i Fredericia.
Og selvom Jacob har sine rødder og fødder i Lillebælt, så repræsenterer han den boblende , internationale popkunst med nutidige, farverige lærreder, der viser figurer,
som vækker minder om Walt Disneys, Pablo Picassos og Jean-Michel Basquiats verdener. Jacob er en del af sin tid og både motiverne og ophængningen er legende, børnevenlige og underholdende.
På den måde inviterer han alle –på tværs af generationer – til at gå på oplevelse i et univers af kæmpe teddybjørne, pirater, indianere, Anders Ænder, flyvemaskiner, aber, hunde, fisk, ugler, fædre & mødre. Letgenkendeligt, letforståeligt og farverigt med stort smil på læben.
Med finurlighed og detaljer har Jacob Herskind på opfordring af Fredericia Kunstforening skabt et helt specielt Fredericia-billede, som forhåbentlig vækker nysgerrighed, genkendelse og smil. Billedet præsenteres i al sin forunderlighed på udstillingen – og ved ferniseringen vil Jacob selv være turguide på turen rundt i værket.
Fantasien får luft under vingerne – og trækker tråde tilbage til fortiden, når Jacob Herskind samtidig for første gang viser retrospektive værker helt tilbage fra forrige århundrede.
Det bliver ikke kedeligt, når borgmester Jacob Bjerregaard sammen med Fredericia Kunstforening og Jacob Herskind åbner udstillingen fredag d. 26. April kl. 17
og inviterer på kage og lystige glas i den gladeste 75 års børnefødselsdagsstemning.
Der er åbne døre og alle er velkommen til at deltage i festivitassen.
FAKTA
’KUN FOR BØRN! Ej vel?’ vises på Kulturcenter, Kongensgade 111, 7000 Fredericia i perioden fredag d. 26. april kl. 17.00 til og med søndag d. 12. Maj
ALLE ER VELKOMNE til ferniseringen fredag d. 26. April kl. 17.00.
For yderligere info kontakt gerne Fredericia Kunstforening, formand Poul B. Jakobsen, på telefon 24 24 11 83
Udstillingen er sponsoreret af Fredericia Shipping
Henry Heerup
Fernisering den 1. februar 2019 kl 17:00 i Fredericia Kunstforening, Kongensgade 111, Fredericia. Det er gratis at deltage og alle er velkomne.
Udstillingen kan ses i perioden 1. februar til og med den 24. februar 2019.
Åbningstider: Tirsdag-fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17
Billet pris for ikke medlemmer af Fredericia Kunstforening er 40,- kr
Henry Heerup (1907–1993)
Dansk kunstner.
Fredericia Kunstforening præsenterer hidtil største udstilling i foreninges historie.
Publikum – og ikke mindst foreningens 300 medlemmer – kan roligt glæde sig til Fredericia Kunstforenings hidtil største udstilling nogensinde. Det er med glæde og stolthed at byde indenfor til udstillingen af et repræsentativt udsnit af den folkekære billedkunstneren Henry Heerups omfattende produktion.
Henry Heerup (1907-1993) har en unik plads i dansk kunsthistorie. Med sin karakteristiske stil satte han sit præg på datidens kunstscene, hvor især hans nyskabende skraldekunst og enestående bidrag til udbredelsen af grafik står som afgørende højdepunkter. I dag huskes Heerup for sit farverige, fantasifulde og symbolfyldte udtryk samt for sin karismatiske personlighed. Mange af hans bekendtskaber videregiver stadig anekdoter fra de mindeværdige år i haven på Kamstrupvej 96 i Rødovre. Mennesket og kunstneren Heerup blev med andre ord folkeeje – med en ganske særlig plads i såvel voksnes som børns hjerter.
En udstilling af dette forrnat kommer ikke af sig selv. Den er blevet til i et særdeles velvilligt samarbejde med Heerup Museum i Rødovre hen over det sidste år. At aftalen er faldet endeligt på plads i 2019, går godt i tråd med markeringen af Fredericia Kunstforening 75 års jubilæum og foreningens mål om at tiltrække anerkendte kunstnere på et stadig stigende niveau på de 5 udstillinger, foreningen præsenterer hvert år.
I samarbejde med Folkeuniversitet Lillebælt afholdes samme sted foredrag om Heerup den 18. februar, kl. 19 v/museumsleder Anni Lave Nielsen, Museum Heerup, Rødovre. Billetter til dette arrangement kan rekvireres via www.fulillebaelt.dk.
At præsentere kunst i særklasse, medfører naturligt stigende udgifter til eksempelvis transport, forsikning og konservatorer, hvilket gælder i særdeleshed for denne udstilling. Det er derfor en ekstra glæde, når foreningen oplever interesse for at bidrage med økonomisk støtte fra såvel både Fredericia Kommune som fra lokale virksomheder.
Her skal nævnes især Spar Nord Fonden og GF Forsikring, som er hovedsponsorer i denne omgang, uden deres støtte kunne en udstilling som denne ikke lade sig gøre.
Leif Mosevang
Fernisering fredag den 9. november 2018 kl 17.
Sidste udstillingsdag søndag den 25. november 2018
Leif Mosevang f.1934 uddannet fra Kunsthåndværkeskolen i Købehavn som reklametegner, men fik sin egentlige kunstneriske uddannelse på kunstakademiet i Oslo.
Som den fremragende kolorist Leif Mosevang er, formår han at forene situations- og oplevelsesskildringerne i meget klangfulde udtryk. Hans indre trang til hele tiden at beskrive sine oplevelser, drømme og fantasier i farve sætter ham i slægtskab med ekspressionismens udøvere som fx Emil Nolde.
I mange af Leif Mosevangs billeder, der ofte er i meget store formater, ses landskabsscener omskrevet med stærke rå farver.
Verden er i farver i Kunstforeningen.
Ja, for verden er i sandhed i farver, når Leif Mosevang maler, og det kan opleves på Fredericia Kunstforenings kommende udstilling i november.
Mosevang er en sanselig kolorist, som med tæt stoflighed i penslen og sikker fornemmelse for farvers klang og komposition maler billeder af kvinder, køer, cirkusliv og Moder Jords vidunderlige natur.
Natur der ofte er set og oplevet i nærheden af malerens hjem i Sondrup ved Odder.
For nogle vil Mosevangs værker måske opfattes som ren idyl, men ved nærmere bekendskab får man i stedet for øje på en kunstner, der er blottet for at følge tidens kunstneriske modeluner, for at være trofast mod sin indre fornemmelse for at male præcis det, der passer ham.
For Leif Mosevang forsøger at skiltre selve livets ur-kraft af Moder Jords fantastiske skaberværk, hvad enten det nu er naturen eller den mediterende kvinde ved siden af den majestætiske løvernes konge.
Leif Mosevang må forstå at lytte indad i sit sind og opfange små og store signaler.
Og så maler han, så farven står rent, skarpt tæt på lærredet.
Lysende himmelblåt, saftigt græsgrønt, berusende gult som solskin på en sommerdag.
Lyset er der alle vegne. Det kommer – indefra.
Hele livet har maleren Leif Mosevang fulgt sit eget.
Lyttet til sin indre eksistens, og trofast arbejdet på den fine intuitive følelse af, hvad der var rigtigt og vigtigt for ham at male i nuet.
Kunstneren udtrykker sin skaberdrift således: ”Jeg har en indre glæde, som jeg får lyst til at se. Så planter jeg en have, og når træerne er blevet store og blomsterne sprunget ud, maler jeg den glæde, som var årsag til haven. Således indhenter jeg glædens forspring.”
Kom op oplev denne sande kolorist i Kulturcenter Kongensgade 111, 7000 Fredericia. Åbningstider: se www.fredericiakunstforening.dk eller mød os på Facebook.
Inge Kjær
Fernisering fredag den 28. september 2018 kl 17.
Sidste udstillingsdag søndag den 14. oktober 2018
Inge Kjær f.1954 debuterede på Kunstnernes Sommerudstilling og Provinsens censurerede udstilling i 1980-81, og har siden haft en omfattende udstillingspraksis. Hun er bedst kendt for sine billeder og skulpturelle former lavet med naturen som grundlag, både hvad angår materialer og tilblivelsesproces.
”Jeg er ikke i tvivl om, at der er en overordnet sammenhæng i alt hvad jeg laver, og hvis jeg skulle beskrive udstillingens samlede udtryk, ville jeg sige: det handler om liv på et meget tidligt grundlæggende niveau, en ny begyndelse.” citat Inge Kjær
Kaare Norge og Søren Dujo
Fernisering fredag den 17. august 2018 kl 17.
Sidste udstillingsdag søndag den 2. september 2018
Kaare Norge (1963)
Kaare Norge behøver ingen præsentation som klassisk guitarist og komponist, men ikke alle ved, at han sideløbende med sin musikalske karriere også er en engageret billedkunstner. Kaare Norge har dyrket maleriet i de sidste 20 år. Siden Kaare Norges fokus og passion omkring maleriet opstod, har han vist, at han besidder de egenskaber, som er med til at skabe en dygtig kunstner. Han er nærværende, nysgerrig, iagttagende og formår at få oprigtighed ind i sine landskabsmalerier.
Det er udelukkende oliemalerier, og teknikken er med spartel som giver denne lidt rustikke struktur i hans arbejder.
Efter ferniseringen kan Kaare Norge endvidere opleves i koncert på Tøjhuset i Fredericia.
Søren Dujo Løvstrøm (1948)
Multikunstneren Søren Dujo arbejder i dag især med bronze skulpturer. Sørens skulpturer er langt hen ad vejen menneskeskildringer, hvor der er lagt vægt på livets skønhed, glæde, små fortællinger og en rimelig korrekt gengivelse af menneskekroppen. Det er Sørens oprigtige ønske at bringe lys og glæde ind i de rum, hvor hans værker stilles op.
Bronze skulpturerne støbes ved cire perdue metoden. Cire perdue (væk med voksen) indebærer at alle skulpturer skabes i voks. Voksen støbes ind i en gibsform og erstattes med bronze eller glas. For at få resultatet ud, brydes formen. Sørens kunst er således ægte unika.
Søren Dujo’s baggrund for skulpturens formforståelse ligger i akvarel og olie maleri. Han har modtaget mange års inspirerende undervisning af kunstmaler og tegner Peter Skjøtt i Aalborg og Kunstakademiet i Århus og har i mere end 30 år arbejdet løbende med tegning og maling. – Med tiden får man en dyb indsigt i hvordan ting ser ud og er sat sammen. –
Søren har leveret maleri og skulpturer til danske og oversøiske kunder, virksomheder og i perioder erstattet gamle altertavle billeder med nye farverige “lysende billeder”.
Søren driver sammen med sin kone Agnethe Dujo “KUNSTværkstedet-dujo”, hvor de råder over alt nødvendigt udstyr til skulpturfremstilling, maleri og Art Quilt.
Søren afholder løbende kurser i bronzestøbning.
Søren er uddannet elektronikmekaniker og biolog. Han har endvidere en voksen pædagogisk uddannelse inden for undervisning og design.
Kirsten Klein & Jette Bang
Fernisering fredag den 4. maj 2018, kl 17:00
Sidste udstillingsdag søndag den 20. maj 2018
Fredericia Kunstforenings byder med næste udstilling indenfor til en oplevelse af to kunstfotograferne Jette Bangs og Kirsten Kleins syn på Menneskets Land.
Udstillingen skildrer, med en hel generations mellemrum, de to kunstneres fotografiske virke på Grønland.
Trods tidsforskydelse, klimaændringer og landets samfundsmæssige udvikling, så er der klare slægtskaber mellem de to fotografer og deres billeder, som er skabt med samme intensitet og ærlighed over for motiverne.
For ud over at demonstrere den selvfølgelige tekniske og professionelle fotografiske kunnen, så besidder begge kunstnere en indlevelsesevne og sensibilitet, som gør at deres fotografier vokser og løftes til et kunstnerisk niveau. Og selvom deres værker kan indeholde tidsspecifikke elementer, er de alligevel tidløse i kraft af sensibiliteten og respekten overfor det afbildede, der ofte er nøgterne og medlevende hverdagsskildringer. For Jette Bangs vedkommende er det mennesket i ”livssituationer”, for Kirsten Klein er fokus rettet mod landet og naturen i sensommeren og efterårets vejrlig.
Et tidsrum, hvor landet og dets “motiver” på en og samme tid både har undergået massive forandringer og samtidig er forblevet uforandrede. Byerne, bygderne og levevilkårene i Grønland, som Kirsten Klein besøgte i 2012, er i dag vidt forskellige fra dem, Jette Bang dokumenterede i 1940’erne, 50’erne og 60’erne. Den grønlandske natur fremstår derimod uforanderlig omend konsekvenserne af klimaforandringerne bliver tydeligere år for år.
Med udstillingens todelte fokus – mennesket og landet – giver den et samlende indtryk af Grønland – Kalaallit Nunaat, der som bekendt betyder Menneskenes Land – før og nu.
Per Kirkeby - Rejser i det høje Nord
Fernisering fredag 2. februar 2018, kl. 17.00, Museumsdirektør Jacob Thage fra Museum Jorn åbner udstillingen
Umiaq koret kommer og synger til åbning af Polarudstillingen.
Sidste udstillingsdag søndag 4. marts 2018
Udstillingens åbningstider: tirsdag – fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17, mandag lukket. Entre ikke medlemmer: 20 kr.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er både med stolthed og efter ihærdigt arbejde, at Fredericia Kunstforening nu i Kulturcenter Kongensgade 111 i Fredericia, kan åbne dørene for en udstilling med Per Kirkebys grafiske værker med motiver fra Grønland, Island, Færøerne og Norge.
Per Kirkeby (f.1938) er en af de mest betydningsfulde danske samtidskunstnere. Hans œuvre omfatter en rig produktion af malerier, skulpturer, film, grafiske og litterære værker, der ofte genspejler kunstneren interesse for naturhistorie og arkitektur. Kunstnerens internationale anseelse er i høj grad knyttet til hans malerier og skulpturelle arbejder, mens hans imponerende grafiske produktion ikke har opnået samme opmærksomhed endnu. Men især raderingen har igennem hele hans kunstneriske karriere spillet en væsentlig rolle for Per Kirkeby. Allerede før hans tid på Den Eksperimenterende Kunstskole i København i starten af 1960’erne har Kirkeby eksperimenteret med denne specifikke grafiske teknik – og han gør det den dag i dag. Han har lavet raderinger i alle mulige størrelser, afprøvet mange forskellige raderingsvarianter og bearbejdet gamle plader på ny. Under hans ekspeditioner til Grønland, Færøerne, Island og Norge hørte trykplader til den uddannede geologs faste rejseinventar.
Per Kirkebys mange rejser i det høje Nord og hans observationer af Nordens storslåede natur og dens forandringer resulterede i ikke mindre end 250 raderinger af hvilke udstillingen viser et repræsentativt udsnit. De værker, som kan ses på udstillingen i Fredericia Kunstforening, giver desuden indblik i Per Kirkebys intense beskæftigelse med emnerne: erindring, stoflighed og proces. Per Kirkeby siger selv: ”For mig er raderinger som dagbogssider. Et par kobberplader i min taske eller rygsæk gør mig glad. Men i modsætning til blyantstegning på papir, ser jeg først resultatet, når jeg smører sværten på pladen og laver et tryk. At opdage sit eget værk er en bemærkelsesværdig oplevelse. Jeg håber, at beskuerne også oplever det som en opdagelse.”
De over 100 raderinger, som vises på udstillingen i Fredericia Kunstforeningen, er udlånt af Museum Jorn, Silkeborg, der ejer en komplet samling af over 1.500 raderinger af Per Kirkeby fra perioden 1962-2016 som kunstneren siden 1975 løbende har doneret til museet.
Udstillingen er blevet til med finansiel støtte fra Fredericia Kommune og Nordea Fonden. I forbindelse med udstillingen vil der blive udgivet et katalog med tekster af geologiprofessor ved Københavns Universitet, Minik Rosing, forfatteren Kled Zeruneith og Kirkebys tidligere assistent og trykker, Michael Schäfer. Bogen udgives med støtte fra Fynske Bank, og kan købes på udstillingen.
I anledning af udstillingen afholder Folkeuniversitet Lillebælt et foredrag om Per Kirkeby – Nordens store romantiker med udstillingens kurator Lucas Haberkorn (Museumsinspektør på Museum Jorn) d. 21. februar 2018, kl. 19-21 i Kongensgade 111, Fredericia.
Tilmelding via Folkeuniversitetet på http://fulillebaelt.dk/ eller klik her for at gå direkte til bestilling.