Tidligere udstillinger

Tidligere udstillinger

Her kan du læse om Fredericia Kunstforenings tidligere udstillinger.

Klik på billedet for at se mere.           
Klik på pilen, som kommer frem nederst i højre hjørne, for at komme tilbage til toppen.

2018

Leif Mosevang
Leif Mosevang
inge kjaer
Inge Kjær
kaare norge
Kaare Norge og Søren Dujo
Kirsten Klein Jette Bang
Kirsten Klien og Jette Bang
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Per Kirkeby

Udstillinger fra tidligere år

IMG_4468
Erik Clausen
IMG_0691
Pernille Snedker og Will Gurley
604
Jens Galschiøt
001
Peter Viskinde
April-2017
Nulle Øigaard
002troels
Troels Trier
nov-b3
Hans Ole Madsen
IMG_2738
Marie Retpen
adi
Adi Holzer
08
Knud Odde
05
The Magnificent Seven
10
Michael Behrend Hansen & Kirsten Duus
09
Kirsten Holm & Vibeke Jerichau
03
Årets Pressefoto
08
Lone Osmann & Malene Hammershøj
np11
Nadia Plesner
raben05
Cathrine Raben Davidsen
gj09
Gitte Bodil Jensen
ms08
Morten Skovmand
03
Jan Jensen
P1010230
Leif Sylvester
03
Simone Aaberg Kærn
04
Susanne Thea
12
Joan Artigas Planas
10
Kirstine Roepstorff
90
Indigo Richards

Leif Mosevang

Fernisering fredag den 9. november 2018 kl 17.
Sidste udstillingsdag søndag den 25. november 2018

Leif Mosevang f.1934 uddannet fra Kunsthåndværkeskolen i Købehavn som reklametegner, men fik sin egentlige kunstneriske uddannelse på kunstakademiet i Oslo.

Som den fremragende kolorist Leif Mosevang er, formår han at forene situations- og oplevelsesskildringerne i meget klangfulde udtryk. Hans indre trang til hele tiden at beskrive sine oplevelser, drømme og fantasier i farve sætter ham i slægtskab med ekspressionismens udøvere som fx Emil Nolde.
I mange af Leif Mosevangs billeder, der ofte er i meget store formater, ses landskabsscener omskrevet med stærke rå farver.

Verden er i farver i Kunstforeningen.

Ja, for verden er i sandhed i farver, når Leif Mosevang maler, og det kan opleves på Fredericia Kunstforenings kommende udstilling i november.
Mosevang er en sanselig kolorist, som med tæt stoflighed i penslen og sikker fornemmelse for farvers klang og komposition maler billeder af kvinder, køer, cirkusliv og Moder Jords vidunderlige natur.
Natur der ofte er set og oplevet i nærheden af malerens hjem i Sondrup ved Odder.
For nogle vil Mosevangs værker måske opfattes som ren idyl, men ved nærmere bekendskab får man i stedet for øje på en kunstner, der er blottet for at følge tidens kunstneriske modeluner, for at være trofast mod sin indre fornemmelse for at male præcis det, der passer ham.
For Leif Mosevang forsøger at skiltre selve livets ur-kraft af Moder Jords fantastiske skaberværk, hvad enten det nu er naturen eller den mediterende kvinde ved siden af den majestætiske løvernes konge.

Leif Mosevang må forstå at lytte indad i sit sind og opfange små og store signaler.
Og så maler han, så farven står rent, skarpt tæt på lærredet.
Lysende himmelblåt, saftigt græsgrønt, berusende gult som solskin på en sommerdag.
Lyset er der alle vegne. Det kommer – indefra.
Hele livet har maleren Leif Mosevang fulgt sit eget.
Lyttet til sin indre eksistens, og trofast arbejdet på den fine intuitive følelse af, hvad der var rigtigt og vigtigt for ham at male i nuet.
Kunstneren udtrykker sin skaberdrift således: ”Jeg har en indre glæde, som jeg får lyst til at se. Så planter jeg en have, og når træerne er blevet store og blomsterne sprunget ud, maler jeg den glæde, som var årsag til haven. Således indhenter jeg glædens forspring.”

Kom op oplev denne sande kolorist i Kulturcenter Kongensgade 111, 7000 Fredericia. Åbningstider: se www.fredericiakunstforening.dk eller mød os på Facebook.

Inge Kjær

Fernisering fredag den 28. september 2018 kl 17.
Sidste udstillingsdag søndag den 14. oktober 2018

Inge Kjær f.1954 debuterede på Kunstnernes Sommerudstilling og Provinsens censurerede udstilling i 1980-81, og har siden haft en omfattende udstillingspraksis. Hun er bedst kendt for sine billeder og skulpturelle former lavet med naturen som grundlag, både hvad angår materialer og tilblivelsesproces.

Jeg er ikke i tvivl om, at der er en overordnet sammenhæng i alt hvad jeg laver, og hvis jeg skulle beskrive udstillingens samlede udtryk, ville jeg sige: det handler om liv på et meget tidligt grundlæggende niveau, en ny begyndelse.” citat Inge Kjær

Kaare Norge og Søren Dujo

Fernisering fredag den 17. august 2018 kl 17.
Sidste udstillingsdag søndag den 2. september 2018

Kaare Norge (1963)
Kaare Norge behøver ingen præsentation som klassisk guitarist og komponist, men ikke alle ved, at han sideløbende med sin musikalske karriere også er en engageret billedkunstner. Kaare Norge har dyrket maleriet i de sidste 20 år. Siden Kaare Norges fokus og passion omkring maleriet opstod, har han vist, at han besidder de egenskaber, som er med til at skabe en dygtig kunstner. Han er nærværende, nysgerrig, iagttagende og formår at få oprigtighed ind i sine landskabsmalerier.
Det er udelukkende oliemalerier, og teknikken er med spartel som giver denne lidt rustikke struktur i hans arbejder.

Efter ferniseringen kan Kaare Norge endvidere opleves i koncert på Tøjhuset i Fredericia.

Søren Dujo Løvstrøm (1948)
Multikunstneren Søren Dujo arbejder i dag især med bronze skulpturer. Sørens skulpturer er langt hen ad vejen menneskeskildringer, hvor der er lagt vægt på livets skønhed, glæde, små fortællinger og en rimelig korrekt gengivelse af menneskekroppen. Det er Sørens oprigtige ønske at bringe lys og glæde ind i de rum, hvor hans værker stilles op.
Bronze skulpturerne støbes ved cire perdue metoden. Cire perdue (væk med voksen) indebærer at alle skulpturer skabes i voks. Voksen støbes ind i en gibsform og erstattes med bronze eller glas. For at få resultatet ud, brydes formen. Sørens kunst er således ægte unika.
Søren Dujo’s baggrund for skulpturens formforståelse ligger i akvarel og olie maleri. Han har modtaget mange års inspirerende undervisning af kunstmaler og tegner Peter Skjøtt i Aalborg og Kunstakademiet i Århus og har i mere end 30 år arbejdet løbende med tegning og maling.  – Med tiden får man en dyb indsigt i hvordan ting ser ud og er sat sammen. –
Søren har leveret maleri og skulpturer til danske og oversøiske kunder, virksomheder og i perioder erstattet gamle altertavle billeder med nye farverige “lysende billeder”.
Søren driver sammen med sin kone Agnethe Dujo “KUNSTværkstedet-dujo”, hvor de råder over alt nødvendigt udstyr til skulpturfremstilling, maleri og Art Quilt.

Søren afholder løbende kurser i bronzestøbning.
Søren er uddannet elektronikmekaniker og biolog. Han har endvidere en voksen pædagogisk uddannelse inden for undervisning og design.

Kirsten Klein & Jette Bang

Fernisering fredag den 4. maj 2018, kl 17:00
Sidste udstillingsdag søndag den 20. maj 2018

To fotografer – to syn på menneskets land
 

Fredericia Kunstforenings byder med næste udstilling indenfor til en oplevelse af to kunstfotograferne Jette Bangs og Kirsten Kleins syn på Menneskets Land.
Udstillingen skildrer, med en hel generations mellemrum, de to kunstneres fotografiske virke på Grønland.

Trods tidsforskydelse, klimaændringer og landets samfundsmæssige udvikling, så er der klare slægtskaber mellem de to fotografer og deres billeder, som er skabt med samme intensitet og ærlighed over for motiverne.
For ud over at demonstrere den selvfølgelige tekniske og professionelle fotografiske kunnen, så besidder begge kunstnere en indlevelsesevne og sensibilitet, som gør at deres fotografier vokser og løftes til et kunstnerisk niveau. Og selvom deres værker kan indeholde tidsspecifikke elementer, er de alligevel tidløse i kraft af sensibiliteten og respekten overfor det afbildede, der ofte er nøgterne og medlevende hverdagsskildringer. For Jette Bangs vedkommende er det mennesket i ”livssituationer”, for Kirsten Klein er fokus rettet mod landet og naturen i sensommeren og efterårets vejrlig.

Et tidsrum, hvor landet og dets “motiver” på en og samme tid både har undergået massive forandringer og samtidig er forblevet uforandrede. Byerne, bygderne og levevilkårene i Grønland, som Kirsten Klein besøgte i 2012, er i dag vidt forskellige fra dem, Jette Bang dokumenterede i 1940’erne, 50’erne og 60’erne. Den grønlandske natur fremstår derimod uforanderlig omend konsekvenserne af klimaforandringerne bliver tydeligere år for år.
Med udstillingens todelte fokus – mennesket og landet – giver den et samlende indtryk af Grønland – Kalaallit Nunaat, der som bekendt betyder Menneskenes Land – før og nu.

Kirsten Klein er dansk fotograf, uddannet som portræt- og museumsfotograf i 1966.
Jette Bang er uddannet fotograf og har især gjort sig bemærket med sine mange dokumentarfilm om Grønland.
 

Per Kirkeby - Rejser i det høje Nord

Fernisering fredag 2. februar 2018, kl. 17.00, Museumsdirektør Jacob Thage fra Museum Jorn åbner udstillingen
Umiaq koret kommer og synger til åbning af Polarudstillingen.

Sidste udstillingsdag søndag 4. marts 2018

Udstillingens åbningstider: tirsdag – fredag kl. 14-17, lørdag kl. 11-17, søndag kl. 14-17, mandag lukket. Entre ikke medlemmer: 20 kr.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er både med stolthed og efter ihærdigt arbejde, at Fredericia Kunstforening nu i Kulturcenter Kongensgade 111 i Fredericia, kan åbne dørene for en  udstilling med Per Kirkebys grafiske værker med motiver fra Grønland, Island, Færøerne og Norge.

Per Kirkeby (f.1938) er en af de mest betydningsfulde danske samtidskunstnere. Hans œuvre omfatter en rig produktion af malerier, skulpturer, film, grafiske og litterære værker, der ofte genspejler kunstneren interesse for naturhistorie og arkitektur. Kunstnerens internationale anseelse er i høj grad knyttet til hans malerier og skulpturelle arbejder, mens hans imponerende grafiske produktion ikke har opnået samme opmærksomhed endnu. Men især raderingen har igennem hele hans kunstneriske karriere spillet en væsentlig rolle for Per Kirkeby. Allerede før hans tid på Den Eksperimenterende Kunstskole i København i starten af 1960’erne har Kirkeby eksperimenteret med denne specifikke grafiske teknik – og han gør det den dag i dag. Han har lavet raderinger i alle mulige størrelser, afprøvet mange forskellige raderingsvarianter og bearbejdet gamle plader på ny. Under hans ekspeditioner til Grønland, Færøerne, Island og Norge hørte trykplader til den uddannede geologs faste rejseinventar.

Per Kirkebys mange rejser i det høje Nord og hans observationer af Nordens storslåede natur og dens forandringer resulterede i ikke mindre end 250 raderinger af hvilke udstillingen viser et repræsentativt udsnit. De værker, som kan ses på udstillingen i Fredericia Kunstforening, giver desuden indblik i Per Kirkebys intense beskæftigelse med emnerne: erindring, stoflighed og proces. Per Kirkeby siger selv: ”For mig er raderinger som dagbogssider. Et par kobberplader i min taske eller rygsæk gør mig glad. Men i modsætning til blyantstegning på papir, ser jeg først resultatet, når jeg smører sværten på pladen og laver et tryk. At opdage sit eget værk er en bemærkelsesværdig oplevelse. Jeg håber, at beskuerne også oplever det som en opdagelse.”

De over 100 raderinger, som vises på udstillingen i Fredericia Kunstforeningen, er udlånt af Museum Jorn, Silkeborg, der ejer en komplet samling af over 1.500 raderinger af Per Kirkeby fra perioden 1962-2016 som kunstneren siden 1975 løbende har doneret til museet.

Udstillingen er blevet til med finansiel støtte fra Fredericia Kommune og Nordea Fonden. I forbindelse med udstillingen vil der blive udgivet et katalog med tekster af geologiprofessor ved Københavns Universitet, Minik Rosing, forfatteren Kled Zeruneith og Kirkebys tidligere assistent og trykker, Michael Schäfer. Bogen udgives med støtte fra Fynske Bank, og kan købes på udstillingen.

I anledning af udstillingen afholder Folkeuniversitet Lillebælt et foredrag om Per Kirkeby – Nordens store romantiker med udstillingens kurator Lucas Haberkorn (Museumsinspektør på Museum Jorn) d. 21. februar 2018, kl. 19-21 i Kongensgade 111, Fredericia.
Tilmelding via Folkeuniversitetet på http://fulillebaelt.dk/  eller klik her for at gå direkte til bestilling.

Erik Clausen

Fernisering fredag 10. november 2017, kl 17:00
Sidste udstillingsdag 26. november 2017

Filmmanden, skuespilleren, billedkunstneren og skulptøren Erik Clausen (f. 1942) er multikunstner og kan alt i farver og udtryk. Selv ytrer han, at ”alting er billeder, du slipper ikke. Lige fra du åbner øjnene til du lukker dem igen, ser du billeder – du har dem i hovedet. Maleriet som helhed har den fordel, at man kan abstrahere fra den opreklamerede virkelighed”
Humor er allesteds nærværende i Erik Clausens kunst, og de mennesker, han maler, hopper og danser og springer, men er først og fremmest skildringer af mennesker. Meget af det er cirkusartister, som alligevel ikke er cirkusartister, idet cirkus for kunstneren er et symbol på livsglæde.
Erik Clausen startede med at male for mange år siden og er en populær udstiller på diverse gallerier i Danmark, men det er kunsten i det offentlige rum og i særdeleshed arbejdet med store vægmalerier, som er hans store lidenskab.
I 1960erne blev han dog så utilfreds med de etablerede kunstgallerier, at han begyndte at udstille på gaden sammen med Leif Sylvester Petersen, hvad der sidenhen førte til makkerparret Clausen & Petersens gadecirkus og showbiz.

https://fredericiaavisen.dk/erik-clausen-har-soloudstilling-fredericia/

Pernille Snedker Hansen – SNEDKER STUDIO og Will Gurley


Fernisering fredag 22. september 2017
Sidste udstillingsdag søndag 8. oktober 2017

”Mit arbejde udspringer i dialogen med teknikken; marmorering.
Marmorering er en teknik, hvor farver flyder på vandoverfladen, og jeg undersøger, hvordan materialet formes i marmoreringsprocessen via bevægelse. Dels bevægelse skabt af naturlige processer som luften og vandets overfladespænding og dels tidsrummet, hvor farverne bevæger sig rundt på den blanke vandoverflade. Formationerne bliver refleksioner over og afspejlinger af processer i naturen, som fx. Jordaflejringer, der langsomt forskubbes.
Min marmoreringsproces er japansk i sin ånd til trods for, at materialerne er fra den tyrkiske tradition, Ebru, som vi kender det fra gamle bogomslag.

Den Japanske tradition Suminagashi går tilbage til år 700, hvor mestre formulerer en åndelig tilstand,  som skal være tilstede for at skabe og arbejde med de flygtige flydende materialer. En tilstand af flow og fordybelse, hvor hånden og ånden arbejder med farverne,  der flyver på vandoverfladen.”

Fredericia Kunstforening glæder sig til at præsentere Pernille Snedker Hansen (f. 1978),  som er født og opvokset i byen. Hun er uddannet på Saint Martins College of Art, Designskolen Kolding og Design Academy Eindhoven. Har udstillet på bl.a. Charlottenborg Kunsthal, Format Artspace og Mindcraft. Samt ReForm, Påskeudstillingen, Cinnober og InSitu (NY) og  Crafts Collection.

http://www.snedkerstudio.dk/

Pernille Snedker Hansen
Uddannelser:
Saint Martins College of Art
Designskolen Kolding
Design Academy Eindhoven.

Udstillinger:
Charlottenborg Kunsthal
Format Artspace og Mindcraft. Samt ReForm
Påskeudstillingen Cinnober (NY)
InSitu (NY) og Crafts Collection.

www.snedkerstudio.dk

 

Will Gurley
Uddannelser:

Studerede maleri på Rhode Island School of Design
Udgik med Distinction fra Central Saint Martins i London med en Master i Industrial Design.

Seneste udstillinger i Danmark:
2017 Kunsthal Aarhus, DK. Spring Exhibition, w/ Pernille Snedker Hansen
2016 DR Byen, DK ‘Copenhagen Under Water’, w/ Jacob Fulsang Mikklesen
2014 French Embassy, Copenhagen, DK. ‘There is No Plan B’ – Co2 Green Drive
2014 Atelier September, Copenhagen, DK. ‘Jonas Julekort Charity’
2014 Dome of Visions, Copenhagen, DK. ‘Extended Jungle’

www.willgurley.com

Jens Galschiøt

Fernisering fredag 18. august kl 17:00 i Ridesalen på Bylows kaserne.
Sidste udstillingsdag søndag 10. september.

Jens Galschiøt (f.1954) er uddannet som plade- og konstruktionssmed på Odense Staalskibsværft. Han er selvlært sølvsmed og skulptør med eget værksted i Odense siden 1985.
Jens Galschiøt kan betegnes som en af senmodernitetens største internationale danske kunstnere (efter 1980), og hans kunstneriske produktion spænder vidt, fra smykker og små fine skulpturer til enorme politisk betonede skulpturer. Han udtrykker sig for det meste i naturalistiske og organiske former. Galschiøt er en ener på den internationale og danske kunstscene, og hans kunstneriske aktiviteter har vakt stor opmærksomhed verden rundt. Han arbejder med happenings, som sætter fokus på verdens ubalance. Med kunsten som middel forsøger Galschiøt at sætte nationale og internationale anliggender på dagsordenen.

Borgerne i Fredericia kender alle værket Guldkalven, som står på Fredericia Rådhusplads. Den blev skabt i 2005 i forbindelse med en protest mod storbankers grådighed. 

www.gallerigalschiot.dk

Peter Viskinde

Fernisering fredag 2. juni
Sidste udstillingsdag søndag 18. juni

Peter Viskinde (f. 1953) er en dansk sanger, sangskriver, guitarist og autodidakt maler. Han er bedst kendt som guitarist og komponist i pop/rockgruppen Big Fat Snake fra 1990 til 2008.
Peter Viskinde har siden teenageårene, ud over musikken, haft maleri som metier. Som maler er han drevet af nysgerrighed og kompromisløshed, og de seneste år har han raffineret sin stil, som dog altid er i forandring uden at miste fodfæstet i sit helt egne expressive form og farvesprog. Han beundrer Asger Jorn, og balancen mellem deres løse og samtidig stramme form og farve-sprog er også et gennemgående træk hos Viskinde. Kompositorisk er han dog meget mere heldækkende i sin stil og i materialevalget anderledes og meget varieret med et hav af nuancer. Malerierne med deres kraftige udstråling skal mærkes og ses.

www.peterviskinde.com

Nulle Øigaard

Troels Trier

Fernisering var fredag 27. januar 2017
Sidste udstillingsdag var søndag 12. februar 2017

Troels Trier (f.1940) Kunstmaler, grafiker, illustrator, entertainer. Der er stolte traditioner for billedkunsten i familien Trier. Både far og farfar var kunstmalere, og i 1962 debuterer Troels selv som kunstmaler. Herefter bliver han elev på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og han modtager som grafiker Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.
I 1968 er han medstifter af kunstnerkollektivet Røde Mor. Gruppen arbejdede bl.a. med politisk kunst i form af grafik og plakater. Efter opløsningen af Røde Mor startede han i 1982 sammen med Rebecca Brüel et musikalsk comedy-projekt. I gennem årene har han med stor succes været aktuel med mange pladeudgivelser, videoer, shows og revyer. Parallelt hermed vinder hans maleri stor anerkendelse og omtale og er nu, efter mange omtalte udstillinger, kendt landet over.
Troels malerier er et virvar af kaos, talebobler, totalbilleder, nærbilleder og skiftende synsvinkler. Hans ønske er at overføre tegneseriens fortællerteknik til sit lærred. Hans figurer fremstår karakterfaste og præcise. Han benytter enkle konturer og klart opdelte farveflader. Hans metoder er surrealistiske,  og han arbejder ud fra underbevidstheden og intuitivt. Han har et stærkt ønske om, at han dermed vil kunne overskride de snævre grænser, som den logiske tænkning sætter. Han ønsker derfor ikke, at hans malerier skal opfattes som strengt logiske fortællinger, men nærmere som storyboards, hvormed det er op til betragteren selv at fortolke. Humoristisk og direkte.

www.troelstrier.dk

Hans Ole Madsen

Fernisering var fredag den 11. november 2016
Sidste udstillingsdag var søndag den 27. november 2016

Fredericia Kunstforening præsenterer med den kommende udstilling i Kulturcenter Kongensgade 111, den spændende og ukontroversielle fotograf Hans Ole Madsen.
Hans Ole Madsen har i en årrække arbejdet i reklamebranchen som fotograf, dels som medejer af Schiller Fotografi, og dels som partner i et digitalt fotostudie sammen med Greykoncernen. Efter 20 års tro tjeneste i branchen, valgte han i 2003 at starte forfra med atelier i eget navn med fokus på kultur og kunst. Det er efterfølgende også blevet til en lang række bøger på diverse forlag og som fotograf for en række danske kunstnere. (Per Kirkeby, Jens Birkemose, Marco
Evarissti, etc.)
Hans Ole Madsen søgte efter at genfinde sin glæde og passion for fotografiet, og det blev håndteringen af Pinhole teknikken han fandt vejen tilbage til arbejdsglæden og fascinationen af det, der havde været hans lidenskab siden konfirmationsalderen. En kærlighed, der havde været ved at dø, fordi udfordringen var forvundet med det digitale udvikling. Han måtte ikke bare tilbage til det grundlæggende og det væsentlige i sit fag, men helt tilbage til tiden, før fotografiet blev opfundet, til 1400-tallet, hvor Leonardo da Vinci opdagede, at hvis man havde en kasse med et hul i, og det var mørkt indeni og lyst udenfor, så kunne man på kassens bagvæg se et billede af motivet udenfor. Leonardo da Vinci’s opdagelse af pinhole fotografiet var det allerførste spæde skridt mod det, der først ca. firehundrede år senere skulle blive til verdens første fotografi.
Et pinholekamera består i al sin enkelhed af en lystæt kasse med et hul, der kan åbnes og lukkes, hvori noget lysfølsomt materiale kan fæstnes. At fotografere med pinhole er op ad bakke og med benspænd af dimensioner. Der er ingen søger, alt bliver skarpt eller lige uskarpt og eksponeringerne er meget lange.
Alt der bevæger sig er uden for rækkevidde, for i et pinhole kameraet er eksponeringen mindst 10 sekunder.
Men hvad er det, der får en professionel, rutineret fotograf med det dyreste, mest toptunede udstyr til en dag at rekvirere en trækasse med et hul i fra Hongkong og pludselig bruge al sin tid på den temmelig ukendte Pinhole disciplin? For Hans Ole Madsen var det mere end den sædvanlige kliché med at søge ”back to basics”, men mere et brud med det teknisk perfekte i dag, hvilket han mener af samme grund, også i fare for at blive kedeligt. Pinhole teknikken giver et uperfekt billede, idet der er en indbygget grimhed eller uperfekthed, altid en lettere uskarphed, og det er netop det, der ifølge Hans Ole Madsen, gør fotografiet til mere end en dekoration. Der skal være modstand, før tingene er spændende.
Hans Ole Madsens sort/hvide fotos er i sig selv en abstraktion, og billederne har en malerisk, smuk og foruroligende karakter. De er både virkelige og uvirkelige på en gang. Det er som at se et sort/hvid foto gennem øjenvipperne.
Hans Ole har rejst rundt i verden, f.eks. Island og Tyrkiet, for at finde motiver til sine pinhole fotos.

Marie Retpen

Fernisering fredag 2. september.
Sidste udstillingsdag var søndag 18. september.

Marie Retpen (f. 1978) er uddannet ved Danmarks Designskole, 1999-2000, Glasskolen i Kosta, Sverige, 2000-2003, samt Royal College of Art, London, 2006-2008.
Hun har i de seneste år deltaget i flere udstillinger. Hendes egentlige gennembrud kom dog i 2012, dels med hendes deltagelse i European Glass Context i kategorien New Talent og især med hendes første soloudstilling i København kaldet Alice i Eventyrland.
Det karakteristiske ved Maries arbejde er de delvist genkendelige, delvist deformerede objekter, fremstillet af forsølvet glas. Objekterne synes ligesom at nedbrydes og kollapse foran vores øjne.
En del af hendes arbejde er store skulpturelle objekter som Terminator, en serie formblæste og forsølvede figurer med bøjninger og buler i midten. Skulpturerne fremstå som levende, tvetydige skabninger med menneskelige udtryk i kombination med et robot-agtigt ydre. Skulpturerne skal ses som en fortolkning af de menneskelige robotter i James Camerons film ”Terminator”.
Marie har eksperimenteret med kombination af 3D printede keramiske forme og det blæste glas. Denne teknik tillader skabelsen af komplicerede og detaljerede forme, hvor hver form varierer fra de andre ved hjælp af enkelte midler. Det er en kobling mellem et gammelt håndværk med den nyeste teknologi og det maskinskabte og det menneskeskabte.
Resultatet af disse eksperimenter er skulpturelle objekter fra serien ”Ny dansk Flora og andre vildskud.” De er lavet af mørke, uigennemsigtigt glas, der fremhæver den rige overfladestruktur og taktilt ligner keramik. Deres form, minder om organiske vækster, der understreger, at glasset ikke er et fast, statisk materiale. Kunstneren kommenterer sine hensigter med serien “De objekter er efterligninger af naturens formsprog og vækst. Ligesom planter; de bevæger sig mellem det forudbestemte på den ene side og på den anden indflydelse af eksterne elementer, der bidrager til en mere differentieret og ‘random’ udtryk.”

Adi Holzer

Der var fernisering fredag den 10. juni 2016
Udstillingen kunne ses til og med søndag den 26. juni.
 
Alsidig og farverig østrigsk kunstner udstiller i Kulturcenter Kongensgade 111. Fredericia Kunstforening byder sommeren velkommen med Adi Holzers farverige og eventyrlige værker. Adi Holzer er født i Østrig i 1936, hvor hans barndom var præget af krigens katastrofale begivenheder. Han studerede ved Akademiet for Billedkunst i Wien. Efterfølgende blev han dansk gift og har siden boet i Hareskovby ved København.
Adi Holzer udtrykker sig i mange materialer og teknikker, malerier, grafiske arbejder, bronzeskulpturer, mosaikker og siden 2005 har han samarbejdet med Berengo Fine Arts på Murano ved Venedig om produktion af små oplag af glasskulpturer. Hans tidlige arbejder viser glæden ved naturen, bl.a. fra hans hjemegn i Østrig. Senere har han hentet inspiration i bl.a. Bibelen, musikkens verden og cirkuslivet -med billeder af især klovne- og han har arbejdet i en lang række teknikker som fx maleri, skulptur, grafik, glasmosaik og billedvævning. Udtryksformen kan være abstrakt, men er gerne figurativ, og det koloristiske står i centrum, ofte med varmt glødende og lysende farver.
Hans billeder, grafiske arbejder, vægmalerier, mosaikker, bronzeskulpturer og glasskulpturer findes i offentlige bygninger og samlinger, såvel i Europa som i USA, Ægypten, Australien og Japan. Han har desuden modtaget flere internationale hædersbevisninger.
Udstillingen, som omfatter et repræsentativt udsnit af næsten hele kunstnerens motivverden, naturen,litteratur, det religiøse eventyr i de karakteristiske ofte stærke farver.
 

Knud Odde

Fernisering fredag 4. marts.
Sidste udstillingsdag var søndag 28. april

Knud Odde (f. 1955) Han er uddannet på Danmarks Biblioteksskole og har læst litteraturvidenskab på Københavns Universitet. Som kunstner er han autodidakt og i 1982 debuterede han på Charlottenborgs Efterårsudstilling. I 1986 kom den første separatudstilling og han har siden udstillet herhjemme og i udlandet. Han arbejder også i keramik og har illustreret bøger.

Knud Odde var med til at danne den toneangivende punkgruppe Sods, der i 1983 skiftede navn til Sort Sol. I denne gruppe spillede han el-bas til 2001, samt skrev musik til gruppen. Siden han forlod Sort Sol, har han koncentreret sig om at male og lave grafik.

Knud Odde opererer med et stærkt symbolsprog og en ekspressiv form. Mange af hans værker har en meget naturalistisk karakter, næsten helt tegneserieagtig. Det er et interessant persongalleri, der færdes i Knud Oddes malerier, hvor det ofte er mennesker fra kulturens verden; fra litteraturen, filmen og billedkunsten, der er afbilledet. Han skaber kærlige portrætter af sine helte, som ikoner fremstår hans værker. Ansigter og figurer fra en anden tid bliver bragt frem, husket. Med et gåpåmod der bruser igennem eller henover almindelig anerkendt tegnefærdighed, skaber han nogle billeder der så uomtvistelig er hans i et næsten hjemmelavet formsprog. Man møder hyppigt stemninger af melankoli og ensomhed. Men personerne synes også at være i besiddelse af en påfaldende indre styrke, som kan bidrage til at give malerierne deres tvetydige og spørgende karakter.

Hans værker er repræsenteret på blandt andet Trapholt og Statens Museum for Kunst.

The Magnificent Seven - Magiske værker fra Berlins kunstscene

Fernisering fredag 29. januar.
Sidste udstillingsdag var søndag 14. februar.

I samarbejde med Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger (SDK) præsenteres denne vandreudstilling med 7 kunstnere fra den unge berlinske kunstscene.

Den berlinske kurator, forfatter og galleriejer Uwe Goldenstein har i over 10 år søgt efter kunstneriske positioner, som repræsenterer en høj grad af selvstændighed, teknisk perfektion og sublime og magiske øjeblikke. Berlin, som en international hovedstad for den unge kunstscene, er derfor en ideel jagtmark.
Med etableringen af BSA – Berlin Selected Artists (Berlin udvalgte kunstnere) i 2010 har Goldenstein skabt et netværk af kunstnere for i særdeleshed at kunne præsentere Berlins kunstscene i Europa i samarbejde med museer og gallerier i Danmark, Tyrkiet, Østrig, Ungarn, Italien og Tyskland.

De syv kunstnere var:
Gábor A. Nagy
Konstantin Déry
Alejandro Rodrìguez González
René Holm
Marc Pätzold
Giampiero Assumma
Jan Ros.

René Holm bor i Esbjerg, hvor Kunstforeningen på sommerudflugten i 2015 besøgte hans galleri.
De atten måneders vandreudstilling ”The Magnificent Seven” er den anden serie fra BSA i danske kunstforeninger efter ”Fragile Welten” i 2012.
Udstillingen blev åbnet af René Holm

Samtidig med THE MAGNIFICENT SEVEN i Store Sal var der særudstilling med René Holms nyeste værker i Lille Sal.

Som kunstner, har jeg tidligere udstillet en del hos diverse Danske kunstforeninger, og siden kom mange galleri udstillinger til, messer i udlandet og deltagelse på Museums udstillinger, og interessen og overskuddet for at udstille hos kunstforeninger blev mindre. Da jeg blev inviteret til at udstille hos Fredericia Kunst forening, og så deres fine udstillings lokaler, sagde jeg ja tak til en mindre solo ophængning, da jeg ankom, blev jeg positiv overrasket over den fine ophængning, og flotte præsentation af værkerne, og ikke mindst den venlige modtagelse af den frivillige og hjælpsomme gruppe af medlemmer. Så helt fra invitationen, til afhentning, ophængning og returnering af værkerne, har alt levet op til mine forventninger.

Med Venlig Hilsen René Holm

Michael Behrend Hansen & Kirsten Duus

Fernisering var 13. november 2015
Sidste udstillingsdag 29. november 2015

Michael Behrend Hansen
Michael B. Hansen har stort set malet det meste af sit liv og for et par år siden fik han lyst og mod til at prøve at omdanne nogle af sine skitser og motiver fra maleriet 3-dimensionalt.
”Det blev skulptur, en kombination af bronze og granit. Bronzen og granitten er det sted, hvor mine indtryk kommer til udtryk. Udgangspunktet for mine skulpturer er mennesket, jeg arbejder på at vise spor af menneskers liv – et enkelt øjeblik i livet”
Med bronzen arbejder han ud fra Cire perdue teknikken.

Kirsten Duus
Kirsten Duus er engageret i landskabsmaleriet med fokus på den usædvanlige vinkel i motivet og ikke mindst lyset.
Hun er optaget af gådefulde stemninger og tilstræber som oftest stor stoflighed i det malede. Det perspektiviske rum spiller en afgørende rolle i hendes billeder.
På det seneste har hun i en serie malerier beskæftiget sig med bylandskabet set fra et fugleperspektiv.

Kirsten Holm & Vibeke Jerichau

Fernisering 23. oktober 2015
Sidste udstillingsdag 8. november 2015

Kirsten Holm
Kirsten Holm arbejder med raku, pit, og muffelbrændt keramik. Hun har en yderst forfinet og æstetisk formsans, og med sin tekniske formåen skaber hun keramiske værker, der nærmest synes at vokse frem af de danske kystlandskaber. Hun former og udfører sine keramiske overflader sådan, at de hænger sammen med og videreudvikler mønstre og strukturer, der findes i de indsamlede naturmaterialer.Vibeke Jerichau
Maler / stoftrykker

Vibeke Jerichau
Vibeke Jerichaus værker samler sig omkring fortællinger fra rejsens rum, i det fjerne såvel som i det nære univers.
Kompositorisk skabes der et møde mellem det hårde og det bløde, det underfundige og mystiske ved en sammenstilling af et eller flere fotos. Som oftest er det linjer og farvespil, struktur eller tekstur, der får kunstneren til at ”se dobbelt”. Også mørket er kunstnerens forbundsfælle, som hun udnytter i flere tableauer fra den blå time.

Årets Pressefoto

Fernisering var fredag 21. august 2015
Sidste udstillingsdag 6. september 2015

Udstillingen blev åbnet af Presse Fotografernes formand Lars Lindskov og Redaktør på Fredericia Dagblad Marianne Husted

Hvert år kåres landets absolut bedste fotografer og pressefotografier i konkurrencen Årets Pressefoto
Konkurrencen har mange kategorier, bl.a. Årets Nyhedsbillede Danmark, Årets Nyhedsbillede Udland, Årets Portræt, Årets Sportsbillede Reportage og Årets Danske Hverdagsbillede, som alle r repræsenteret i udstillingen.

Udstillingen viser vinderbilleder samt et udvalg af det bedste blandt de mange indsendte fotografier.

Lone Osmann & Malene Hammershøj

Fernisering var 6. marts 2015
Sidste udstillingsdag var  22. marts 2015

Lone Osmann
Lone Osmann har arbejdet med skulpturer det meste af sit liv. Hun har suppleret de selvlærte færdigheder med kurser på Århus Kunstakademi, samt lært de tekniske færdigheder omkring bronzestøbning hos billedhuggeren Keld Moseholm.
Modellerne er primært mænd, kvinder og børn. Hendes skulpturer har et tidløst klassisk udtryk, hvor ømheden overfor modellen formidles videre til betragteren.

Malene Hammershøj
Malene Hammershøj har en forkærlighed for de blå og brune nuancer. Et silhuet af en fugl, et ansigt i profil eller måske en hest i fuld fart giver modspil til de abstrakte felter og sætter gang i fantasien.
Tidligere ville Malene Hammershøj ikke male, fordi der ligesom var en forventning om, at når der var kunstnere i familien, måtte hun også kunne male! Så dét ville hun ikke! Det gik over. Nu maler hun for sin egen skyld. Fordi malerierne kalder – trænger sig på!

Nadia Plesner

Fernisering var fredag den 16. januar 2015
Sidste udstillingsdag var lørdag den 1. februar 2015

Nadia Plesner illustrerede som 9-årig en quizbog for børn.
I 2006 flyttede hun til Amsterdam for at studere på kunstakademiet.
Er mest kendt for tegningen Simple Living, hvor hun har portrætteret et barn fra Darfur, som står med en lille hund og en karikatur af en designertaske. Tegningen førte til en stævning fra et fransk modehus.
Nadia Plesner arbejder primært med olie på lærred og gouache på papir.

Cathrine Raben Davidsen

Fernisering var fredag d. 21. november 2014
Sidste udstillingsdag 30. november 2014


Uddannet fra kunstskoler i Firenze, Italien, Den Haag i Holland samt Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Cathrine tager ofte udgangspunkt i mytologiske fortællinger og folkeeventyr og skaber værker, der kredser om forvandling, arv og identitet. Hun betragter de mytologiske fortællinger som et universelt sprog, der peger ud over historien til det tidløse i livet.

Cathrine Raben Davidsen arbejder med maleri, tegning, grafik, keramik og skulptur.
Separatudstillinger på Horsens Kunstmuseum, Vestsjællands Kunstmuseum og senest på Trapholt Kunstmuseum i Kolding.

Gitte Bodil Jensen

Keramiker

Gitte Bodil Jensen er uddannet fra det jyske kunstakademi i 1992, og har siden været aktuel på diverse kunstudstillinger bl.a. på Charlottenborg.
Inspiration til hendes spændende keramik hentes ofte i de daglige ting, arkitekturen, etnografiske ting og naturen. Naturen er den største kilde, stranden, vandet, lyset, sten, grankogler m. m.
Gitte Bodil Jensen arbejder bevist med at bearbejde form, struktur og brændingsteknik bl.a. raku, så udtrykket kommer så tæt på naturens både råhed og sprødhed som muligt.

Morten Skovmand

Fernisering var den 31. oktober kl. 17.00.
Sidste udstillingsdag 9. november.

Morten Skovmand (1941).

Uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi.

Morten Skovmand har tidligere udstillet i Fredericia Kunstforening. Nu kommer han tilbage med malerier og grafiske værker.
Naturen er omdrejningspunktet Der er dog ikke et detaljeret naturbillede, men et koncentrat af den sansede natur, hvor lyset har den centrale rolle.

Morten Skovmand har undervist på Institut for Kunsthistorie og Det Jyske Kunstakademi i Århus.

Jan Jensen

Fernisering var den 5. september kl. 17.00.
Sidste udstillingsdag 14. september.

Jan Jensen, født i Fredericia 1949.

Roede kaproning for Fredericia Roklub 1965 – 1970. Europamester i juniorfirer med styrmand i 1967.

Autodidakt billedkunstner. Debuterede i 1968 i kunstnergruppen FLASH i Odense og deltog i gruppens udstillinger indtil 1990. Jan er kendt for sin komplicerede maleteknik, som består af prikker (pointillisme). Motiverne er som regel med stærke holdninger til vort liv.

I 2001 begyndte han at arbejde med træ og lavede skulpturer i vandfaste krydsfinerplader.

Jan Jensen er forfatter til et utal af artikler, flere bøger og digte.

Leif Sylvester

Fernisering var den 7. marts kl 17.00.
Sidste udstillingsdag 23. marts.

Leif Sylvester er kendt over det ganske land som gøgler, sanger, komponist, musiker og ikke mindst som billedkunstner. Han har desuden medvirket i flere film og tvserier. I sandhed et multitalent.

I starten af 50´erne startede Leif Sylvester sin karriere som jazzmusiker i Nyhavn. I 1969 blev han antaget på Kunstnernes Efterårsudstilling, og ingen kan være i tvivl om, at hans hjerte banker for kunsten.

På denne udstilling vises bl.a. malerier og litografier.

Simone Aaberg Kærn

Simone Aaberg Kærn er uddannet på Kunstakademiet i København og på Goldsmiths College i London.

Simone er kunstner og pilot og har brugt flyvningen i sin kunst.

Hun arbejder med flyvningen som en metafor for individuel frihed og luftrummet som ubegrænset af politiske grænser.
Hendes hidtil mest markante projekt var flyvningen til Afghanistan: Hun fløj sin 40 år gamle Piper Colt fra Lille Skensved til Kabul i Afghanistan for at finde en ung kvinde, hvis højeste ønske var at blive pilot.

Tidligere havde hun lavet tv-dokumentarserien Sisters in the sky – en roadmovie fra luften, hvor hun med Stine Kirstein fløj rundt i USA og mødtes med kvindelige piloter fra Anden Verdenskrig.
Serien vistes på DR2 i 1999.

Simone har bl.a. udstillet sine værker ved Biennalen i Venedig i 1999, Open Sky Malmø Kunsthal i 2006 og Kunstmuseet i Thun i Schweiz.

Hun er kendt for et portræt af Anders Fogh Rasmussen til Folketingets portrætsamling.

Kåret som årets kunstner i Danmark 1997.

Udstillingen Krigens Ansigt er udviklet i samarbejde med AFPAF.

Susanne Thea

Født i 1954

Susanne Thea er uddannet i Australien og i Danmark, men hendes sande læremestre er de klassiske kunstnere til hvilke hun dedikerer sine værker. Susanne Thea gør sig fri for at blive fanget i en stil men har sit helt eget unikke og finurlige billedsprog hvor humor og erotik overlever i selv de mest dramatiske kampscener.

Parafrase over Bayeuxtapetet er en billedfrise bestående af 90 kobberætsninger som Susanne Thea har arbejdet på i mere end 3 år. Ætsningerne måler 20×80 cm, og den samlede længde er mere end 70 m, svarende til længden på det originale Bayeux-tapet.

Joan Artigas Planas

Født 1960, Barcelona Spanien

Begavet balancekunst fra Barcelona. Altid dygtigt balancerende mellem klumpen eller soklen og figuren, viser Artigasplanas os, med et enkelt greb, nonchalant, hvad det hele drejer sig om i skulpturens verden. Altings forhold til hinanden! “Mine skulpturer er en blanding af figurativ og abstrakt kunst. Grundlæggende arbejder jeg med to materialer, bronze og stål. Mine kvindelige figurer reprænseterer ræstinder, saberinder eller fantastiske væsner placeret i fastfrosne øjeblikke” Joan Artigas Planas.

Skulpturerne er udlånt fra, Gallerie RASMUS Odense.

Kirstine Roepstorff

Uddannet i København 1994 – 2001.

Kirstine Roepstorff bor og arbejder i Berlin. Hun laver collager med politisk slagkraft. Hun genbruger materialer, billeder, tekst ja hvad som helst, stjæler med arme og ben, som hun siger, klipper og klistre for at sætte det sammen til hendes eget univers til værker der nutidige.

“I mit billedsprog betjener jeg mig af tidens tegn, som folk om 100 år næppe vil kunne genkende, fordi jeg refererer til mennesker og begivenheder som man ikke vil huske til den tid.”

Kirstine Roepstorff deltog i Danmarks Radio konkurrence Vores Kunst, er i stald på gallerier i Berlin, New York og København.

Indigo Richards

Født 1966 på Ibiza.

Indigo Richards, som er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi 1988-1993, har en lang række udstillinger og udsmykninger bag sig i både ind –og udland. Hun spænder vidt fra det abstrakte til den figurative form. Hun begyndte tidligt at arbejde med akrylfarver med en akvarelagtig teknik, men savnede at få mere dybde og karakter i akryl malingen. Derfor blev vandet det levende element i den lidt “døde” akrylfarve, der så blev det fascinerende element, og hun optages af, hvad maling og vand kan give af modspil under maleprocessen.

Indenfor de seneste 3 år har hun arbejdet mest i et figurativt og fortællende billedsprog med især dagligdagens portrætter, hvor målet har været at formidle det indre “nøgne” portræt og stemning.

www.indigo-r.dk